tisdag 31 oktober 2023

Tisdagstrion: Monopol

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Monopol (Stockholmsadresser från spelplanen, hotell, fängelse, tärningar, spelpjäser som t ex strykjärn och sko, pengar osv.) (i handling, titel eller på omslag)

Jag har eventuellt en förmåga att göra det besvärligt för mig, men jag ville verkligen ha med adresserna i handlingen. Jag säger bara tack och lov för mitt bokprogram.

1. Askungar av Kristina Ohlsson var den enda som faktiskt ploppade upp i huvudet av sig självt. PÅ ett tåg som just rullar in på Stockholm C försvinner en liten flicka.

2. I Nattskärran av Kjell Eriksson börjar allt på Drottninggatan, när en taxichaufför upptäcker att vartenda skyltfönster är krossat.

3. Dödsmässa av Arne Dahl är egentligen ganska internationell, men ett gisslandrama på Karlavägen är i fokus.

20 kommentarer:

  1. Askungar har jag läst. Bra av dig att komma på gatunamn där böckerna utspelar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Kristina Ohlssons serie är ju jättebra.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag har inget Monopol så det var var ganska besvärligt att ta reda på vilka gator som finns där.

      Radera
  3. Snyggt gjort att komma ihåg sådana detaljer i böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns dem inte själv, jag har hjälp av ett program 🙂

      Radera
  4. Det var bra gjort att ha adresserna med! Jag är ärligt sagt till och med osäker på vilka adresser som Stockholms-monopol har. Jag spelade en finsk version med Helsingforsadresser som barn..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte spelat Monopol på flera decennier så jag minns inte vilka som var där. Och så verkar de ju ha bytt ut en del adresser också.

      Radera
  5. har läst annat av Kjell Eriksson som jag var väldigt förtjust i. har också läst Arne Dahl men inte Kristina Ohlsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjell Eriksson och jag var inte alls kompatibla 😬

      Radera
  6. Nattskärran blir jag nyfiken på. Kjell Eriksson tillhör faktiskt de deckarförfattare som jag har läst något av tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog inte om någon av de böckerna jag läste innan jag gav upp.

      Radera
  7. Jösses vilket minne du har som kommer ihåg gatorna som är med i böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, nej, den enda jag kom ihåg var Askungar. De andra två letade jag upp i bokprogrammet.

      Radera
  8. Hur använder du Book Collector för att hitta gatunamnen? Jag gav upp den idén pga dåligt minne för gatunamn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt in både handling och mitt inlägg på böckerna och när jag sökte på gatunamn hittade jag flera stycken

      Radera
  9. Kul att du gick in för ett specialtema i temat! Har inte läst Kristina Ohlssons första serie, men har läst de senare Strindbergs-deckarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat allt jag läst av Kristina Ohlsson. Det är bara Strindbergsserien som jag inte har påbörjat än.

      Radera
  10. Askungar blir jag nyfiken på / Bokologen

    SvaraRadera