onsdag 25 oktober 2023

Bok: Skärseld av Tina Frennstedt

Författare: Tina Frennstedt
Titel: Skärseld
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 370
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Cold Case 3
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 september 2023




Första meningen: Det sticker till i näsan och kittlar i halsen.

Baksidetext
En mordbrännare sätter skräck i de boende på Österlen. På offrens utbrända hus hittar polisen siffror som man tror förövaren målat dit, och en överlevande kvinnas berättelse ger kriminalinspektör Tess Hjalmarsson en flashback till ett fall hon misslyckats med i början av sin karriär. Tillsammans med kollegan Marie Erling och profileraren Carsten Morris jagar Tess en gärningsman besatt av hämndbegär. Snart hotas även Tess egen trygghet tillsammans med den nya kärleken i huset på Österlen. Det förflutna har kommit ikapp henne och hon själv verkar stå på mordbrännarens lista.

Min kommentar
Eftersom jag fick fjärde delen i serien för ett tag sedan så ville jag ju läsa ikapp innan jag gav mig på den och Skärseld är tredje boken. Vilket gör att jag faktiskt är i fas redan. Lyckligtvis så är ju detta böcker som det inte tar emot det minsta att läsa. Hennes sätt att närma sig/tänka på anhöriga är fantastiskt.

Detta är väldigt annorlunda böcker, om man jämför med en "vanlig" deckare. Här läggs mycket fokus på offer och anhöriga i stället för på förövaren. Jag gillar det. Och det lyser igenom i allt huvudpersonen Tess motiv till varför hon sysslar med det hon sysslar med. Hennes sätt att närma sig/tänka på anhöriga är fantastiskt. Hon är en mycket sympatisk huvudkaraktär.

Jag älskar verkligen miljöerna i de här böckerna. Beskrivningarna är på helt perfekt nivå, men det kan ju bero på att jag har varit på många av platserna och känner igen mig. Kanske ger det inte så mycket om man inte har varit där, men det förhöjer verkligen min läsning när jag får en tydlig bild i huvudet.

Ett år, ungefär, har gått sedan förra boken så det har hänt en del i livet. Eftersom vi nu befinner oss i oktober 2020 så är det dags för Covid även i den här historien. Pandemin får bara figurera i bakgrunden och jag tycker det är bra gjort.

Tess har jag ju redan nämnt och att jag gillar henne. Marie, hennes kollega, är hennes motsats, i mångt och mycket. Det är helt omöjligt att inte tycka om en sådan ... frimodig ... karaktär. Med två så olika personligheter blir det härligt dynamiskt. Ett ständigt givande och tagande. Helt klart är det för lite Carsten i denna, en mycket udda karaktär som jag uppskattar. Tyvärr tycker jag nog att det blir för mycket fokus på privatliv här, alla personliga problem stjäl uppmärksamhet från utredningen. Som det inte blir speciellt mycket av.

För första gången i den här serien, tror jag, så är det dags för den personliga inblandningen. Något jag inte alls är så förtjust i, men det må vara hänt en gång. Dessutom känns den här inblandningen hyfsat naturlig. Det är även första gången som jag direkt har kunnat peka ut förövaren. Motiv och liknande var dock höljt i dunkel. Men det var det nog för samtliga, utom just för förövaren. Jag har ju lite dåligt minne när det gäller detaljer, men visst har det varit så i samtliga tre böcker att ett nytt fall har hängt ihop med det gamla? Att det liksom är det nya som fått det gamla att ta fart? I så fall är det märkligt.

Skärseld är kanske inte renodlad nagelbitande spänning, men det är ett ständigt driv framåt och det är ett nöje att läsa. Även den här historien bygger på ett verkligt, ouppklarat fall, men jag lyckas inte hitta vilket. Bränder är i alla fall något som skrämmer mig, mycket. Det ger så klart en extra nerv. Starten på boken är fruktansvärd i det avseendet.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,74 i genomsnitt (beräknat på 457 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Skärseld: Nilmas bokhylla, Kapprakt och Tofflan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar