söndag 8 oktober 2023

Smakebit på søndag: Sekten på Dimön

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Hemma i Sverige igen och tycker faktiskt att det är ganska skönt med runt 15 grader, regn och blåst. Jag gillar årstider! I morgon är det dags att jobba igen och med tanke på hur mycket jag har glömt hur jag brukar göra med saker som jag gjort i många år så är jag lite orolig över hur det ska bli på ett jobb jag haft i tre veckor,

Jag har äntligen kommit mig för att börja läsa Sekten på Dimön av Mariette Lindstein. En bok som har stått i hyllan i drygt sju år. Kanske är jag till och med sist med att läsa den, av alla som har velat läsa den. Detta är första delen i en serie som nu har sju delar och är ännu ett exempel på en serie som har bytt namn mitt i. Tidigare hette den Via Terra, men nu ska den tydligen heta Dimön-serien.

Min smakebit är från sida 149:
Först förstod hon inte vad han menade.
    "Nytt jobb? Ska jag hjälpa till med något innan den där Strid kommer?"
    "Nej, jag menar att du ska byta jobb. Du har väl sett vad som har hänt med Madde? Franz vill ha dig som sin sekreterare.
    Herregud! Aldrig i livet!
    "Det går inte. Vad kommer att hända med biblioteket?"
    "Mona Asplund tar över som bibliotekarie."
    Mona Asplund var Elviras mamma. Sofia hade aldrig pratat med henne. Hon arbetade på lantgården, var tystlåten och blyg och höll sig mest för sig själv.
    "Hur ska hon klara av det? Det här låter ju inte klokt."
    "Sofia, lugna ner dig. Varför kan man aldrig prata med dig utan att du brusar upp? Tänk på prioriteringarna. Det finns inget viktigare här än att stötta Franz. Fattar du inte det?"

16 kommentarer:

  1. Du är inte sist med att läsa serien. Jag har inte läst den men tror inte att jag kommer göra det heller...
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som inte har läst den, men de flesta av dem vill nog inte.

      Radera
  2. Jag har läst några delar av serien men sen blev det fler och fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog det som lite fick mig att tappa lusten, att det bara blev fler och fler böcker.

      Radera
  3. Den här serien är jag nyfiken på, men det har inte blivit av. Än. Så möjligen är du inte sist.

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt att läsa den men det har inte blivit av. Men blir lite avskräckt när du säger sju delar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början skulle det bara vara tre, har jag för mig, men sedan blev det fler och fler.

      Radera
  5. Min dotter berömde denna serie så mycket, hon sa att det var de bästa böcker hon läst. Jag fastnade inte alls, men så kan det vara. Hoppas du finner dem så bra som du hoppas. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte kalla den bästa bok jag har läst, men helt okej läsning.

      Radera
  6. sekter vill jag nog inte läsa, sett några dokumentär i svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekter är något av det läskigaste som finns.

      Radera
  7. Inte är du sist, jag har inte läst. Eller jag kanske inte hör till dem som riktigt tänkt läsa serien heller..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, jag är sist av de som vill läsa den 😁

      Radera
  8. har inte läst. tror inte att jag kommer att göra det heller. sekter är förfärliga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekter hör ihop med fanatiker och de skrämmer mig nästan mest av allt.

      Radera