tisdag 24 oktober 2023

Tisdagstrion: Franska favoriter

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Franska favoriter

För mig är det här temat lite av en paradox; fransk och favorit uppträder mycket sällan samtidigt. Men jag hittade i alla fall tre som skulle kunna passa in.

1. Räddningens öar (eller Papillon, som den heter nu) av Henri Charrière var det ju ett bra tag sedan jag läste (och såg), men jag minns den som helt fantastisk.

2. En mässa för de döda av Jean-Christophe Grangé var det inte fullt lika längesedan jag läste, men bra var den. En pensionerad polis och en som kanske borde vara det försöker lösa mysteriet med en kör, som först får sin körledare mördad. Sedan försvinner det barn ur kören.

3. Jules Verne var ju fransk och han var faktiskt en mycket stor favorit under min uppväxt. Till jordens medelpunkt är den enda jag har i min hylla så det får bli den som representerar honom.

20 kommentarer:

  1. Jag läste också en massa Jules Verne när jag växte upp. Har läst Två års ferier hur många gånger som helst och de hög andra också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag hade antecknat, redan då, vilka böcker jag läste. Minns ju bara en bråkdel av dem.

      Radera
  2. Jules Verne har jag läst. Hans böcker betydde en del för mig när jag växte upp. Papillon är ju film också. Min man såg en, jag tror två olika Papillonfilmer för inte så länge sedan. Jag tror den äldre var bättre. Men själv har jag varken läst eller sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla Papillon-filmen är (eller var, i alla fall) väldigt bra.

      Radera
  3. kul att Papillon är med, gillade verkligen, Jules Verne är stor i Frankrike såg vi när vi var där förra månaden

    SvaraRadera
  4. Grangé känner jag inte till. Papillon har jag sett flera gånger. En världsomsegling under havet och Den hemlighetsfulla ön är två Verne - favoriter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Grangé är nog inte så känd. Jag har sett en film som bygger på en av hans böcker också och den var riktigt bra.

      Radera
  5. Räddningens öar blir jag intresserad av. Är det boken som filmen Papillon baseras på? /Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den boken som filmen Papillon bygger på.

      Radera
  6. Oj har man döpt om Papillon??? den slukade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, detta är en gammal upplaga, från tiden när nästan alla titlar översattes.

      Radera
  7. Åh, tänk att jag inte kom på Jules Verne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har väl haft med honom förut?

      Radera
  8. Dessa känner jag väl till bra böcker.

    SvaraRadera
  9. Det är motsägelsefullt för mig också... Men Jules Verne har jag positiva minnen av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre är faktiskt exempel på när det franska har fungerat. Och det finns faktiskt ett par till 🙂

      Radera
  10. En mässa för de döda blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev positivt överraskad av den.

      Radera