fredag 6 oktober 2023

Månadsbokslut september 2023

Antal lästa böcker i september 2023: 7

53. Väg 9 av Tina Frennstedt
54. Schack under vulkanen av Håkan Nesser
55. Snöbarnet av Eowyn Ivey
56. Benvittring av Johan Theorin
57. Skärseld av Tina Frennstedt
58. Röd drottning av Juan Gómez-Jurado
59. Mormors val av Kaj Branzell

Sidor
Totalt lästa2795
Genomsnitt/dag93
Genomsnitt/bok399

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:1
300-399:3
400-499:2
500-599:1
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:0
3,5:3
4:4
4,5:0
5:0

Snittbetyg: 3,78

Serier
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier:0
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
0

Genre
Drama: 1
Fantasy:0
Feelgood:1
Humor:0
Kriminalroman:5
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:0

Utmaningar
Boktolvan: 1(10/12)
Finish That Series:2(16/18)
Hyllvärmare:3(36/36)
Vi möts igen:0(5/6)

Författare
Olika författare: 6
Ej läst tidigare:2

Kvinnor: 3
Män:3
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:2
Inbunden/Kartonnage:4
Ljudbok:0
Pocket:1

Språk
Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:5
Streamingtjänst:2

Recensionsexemplar: 0

In/ut
Antal nykomna böcker: 2
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Röd drottning av Juan Gómez-Jurado
Månadens överraskning: Röd drottning av Juan Gómez-Jurado
Månadens besvikelse: Schack under vulkanen av Håkan Nesser
Månadens roligaste: Röd drottning av Juan Gómez-Jurado
Månadens mysigaste: Mormors val av Kaj Branzell
Månadens vackraste: Snöbarnet av Eowyn Ivey
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Precis som jag trodde så blev det en hel del läst i september, men faktiskt inte alls så mycket som jag hade hoppats. Undan gick det i alla fall och den ena boken efter den andra las till handlingarna. Antalet sidor blev fler än vad de varit de senaste åren, men det är fortfarande väldigt långt kvar till hur det var förr. Böckerna var lite tjockare den här månaden också, tydligen. Betygssnittet blev lägre än förra månaden, 3,78 (mot 3,87 i augusti). Fyra stycken fyror blev det och det är verkligen inte illa.

Även i september blev det fem böcker som ingår i olika serier (Frennstedt, Nesser, Theorin, Branzell). Ingen av dem är första delen i sin serie. När jag skriver detta så är en bok den senast utgivna, men när inlägget publiceras så är det ingen av dem. Två av böckerna (Nesser, Theorin) ingår i min Finish That Series-utmaning. En Boktolva blev det också (Ivey). Utmaningarna går fortsatt bra och jag är före i samtliga.

Endast tre av böckerna var hyllvärmare och en av dem så gammal att den har varit med i Hett i hyllan. Det officiella målet är därmed nått (36 stycken). När det gäller det inofficiella (10%) så har jag några kvar, men jag tror inte det ska vara några problem. För ovanlighetens skull så var två av böckerna från en streamingtjänst. Recensionsexemplaren är jag riktigt usel på att läsa och i september var det inte en enda.

Endast en ny bok flyttade hem till mig och båda var recensionsexemplar. En av dem en överraskning och en av dem en jag aktivt tackat ja till. Inga böcker flyttade ut från hyllorna. Nettoresultat +1 är faktiskt inte fy skam.

Om månadens bästa: Även om Frennstedts två böcker bjöd på hårt motstånd så behövde jag inte fundera länge på vinnaren Röd drottning.
Om månadens överraskning: Röd drottning är nog det bästa spanska jag har läst.
Om månadens besvikelse: Nej, Schack under vulkanen var långtifrån dålig, men jag saknade nog dynamiken mellan Barbarotti och Bergman.
Om månadens roligaste: Ironi är något av det roligaste jag vet och det finns det i mängder i Röd drottning.
Om månadens mysigaste: Det måste ju vara Mormors val som vinner detta, med tanke på att jag under läsningen befann mig i samma område.
Om månadens vackraste: Ja, jag hittade på en helt ny kategori bara för att Snöbarnet måste vara med.
Om månadens otäckaste: Tyvärr var det ingen riktigt otäck bok den här månaden.

2 kommentarer:

  1. Det blir spännande att läsa din recension av Röd drottning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev ihop den igår, men det dröjer ett bra tag innan den postas.

      Radera