måndag 2 oktober 2023

Film: You are so not invited to my bat mitzvah (2023)

Titel: You are so not invited to my bat mitzvah
Originaltitel: You are so not invited to my bat mitzvah
Genre: Komedi
Regissör: Sammi Cohen
Manus: Alison Peck, Fiona Rosenbloom
Skådespelare: Sunny Sandler, Samantha Lorraine, Sadie Sandler, Adam Sandler, Idina Menzel
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 103 min
Serie: -
Såg den på Netflix 1 september 2023





Handling
Stacy och Lydia är BFFs som alltid har drömt om att ha episka bat mitzvahs. Men det börjar gå galet snett när en populär pojke- och tonårsdrama hotar deras vänskap och deras väg mot vuxenlivet.

Min kommentar
Adam Sandler är en person som gör/medverkar i filmer som är allt mellan riktigt bra och fullständigt hysteriska. När jag såg att You are so not invited to my bat mitzvah streamade på Netflix så tänkte jag först att jag inte ville se den. Sedan läste jag en recension som nämnde att det var en oväntat fin Adam Sandler och då ändrade jag mig. Recensionen hade rätt.

Hela familjen Sandler är med här, två döttrar och en fru (förutom Adam själv då, så klart). Hans fru spelar inte hans fru, men döttrarna spelar döttrar. Man skulle kanske kunna tänka att det handlar om nepotism, men det tycker jag nog inte. Döttrarna är helt klart med på egna meriter, de är jätteduktiga. Frun är med för lite för att jag ska kunna ha en riktig åsikt, men dålig är hon absolut inte.

Jag hade egentligen ingen koll på vad filmen handlar om, förutom det som själva titeln berättar, men jag blev överraskad av hur judisk den är. Man får en ganska rejäl inblick i hur det är att växa upp i ett judiskt hem. I det stora hela så verkar det vara som vanligt, förutom hur barnen uppfostras. Och det här med bar och bat mitzvah. Om man ska döma efter filmen så verkar de genuint bry sig om varandra, i hela gemenskapen.

Egentligen så är det en film om att växa upp. Alla dumma val man gör när man är ung. Hur det (oftast) finns tid att rätta till det som har blivit fel. Att det är av misstagen man växer som människa. Och det viktiga i att förlåta. Det är en varm och kärleksfull stämning genom hela filmen.

Rabbi Rebecca blir nog till slut något av en favorit. Första gången hon dök upp blev jag förskräckt, men jag vande mig. Hon är helt osannolik, men underbar i sin galenskap. En del repliker är så kul att jag skrattar högt. Den roligaste får nog vara "That's why we fought the nazis?! So you could have a mojito bar?!".

You are so not invited to my bat mitzvah är helt klart en av Adam Sandlers bättre filmer. Jag blir alldeles varm i hjärtat. Ett riktigt bra slut är det också, det får mig att le och må alldeles förträffligt. Dock är jag så glad att jag inte är 13 nu, jag hade förmodligen inte överlevt.

Avdelningen för olika funderingar:
Hur sannolikt är det egentligen att man visar upp en video man har fått för alla gäster på en gigantisk fest, utan att först ha tittat på den? Finns det överhuvudtaget någon som hade gjort det?



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 35 256 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 7,9k betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Ja, vi tyckte ju verkligen lika om den här ;-) Kul när man blir överraskad. Jag tänkte också på det där med videon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland hittar man guldkorn och detta är faktiskt ett av dem. Det där med videon är bara konstigt, det finns väl ändå ingen som hade gjort så.

      Radera