måndag 30 oktober 2023

Film: Meg 2: The trench (2023)

Titel: Meg 2: The trench
Originaltitel: Meg 2: The trench
Genre: Skräck
Regissör: Ben Wheatley
Manus: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Dean Georgaris, Steve Alten (bok)
Skådespelare: Jason Statham, Jing Wu, Shuya Sophia Cai, Skyler Samuels, Sergio Peris-Mencheta
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA, Kina
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på HBO 1 oktober 2023





Handling
Jonas Taylor leder ett forskarteam på ett utforskande dyk ner i havets djupaste djup. Deras resa går i kaos när en illvillig gruvdrift hotar deras uppdrag och tvingar dem in i en kamp för överlevnad med hög insats. Ställda mot kolossala, förhistoriska hajar och obevekliga miljöplundrare, måste de springa snabbare än, överlista och överträffa skoningslösa rovdjur.

Min kommentar
När vi en kväll på semestern kom hem tidigare på kvällen så tänkte vi att det kunde vara läge för en filmkväll. Jag har ju ett komplicerat förhållande till hajar och kan verkligen inte låta bli att se de filmer som släpps. Redan tidigare hade jag kollat upp att Meg 2: The trench gick att streama så det fick bli den.

Första filmen var jag väl en av få som verkligen gillade och trots att jag egentligen inte hade några som helst förväntningar (förutom att bli lite skrämd) på uppföljaren så blev jag besviken. Denna är inte alls lika bra och spännande och otäck som föregångaren. Och det är förvånansvärt lite hajar för att vara en hajfilm.

Min besvikelse beror nog mest på att jag upplever det som att glimten i ögat (nästan) är helt borta. Jo, det förekommer one-liners och jo, det är kul ibland, men inte så ofta, inte på rätt nivå och inte så roligt. Dessutom var det ju det där med att det är väldigt lite haj med. I stället dyker det upp en massa andra varelser och här blir det lite lätt fånigt.

Meying stal ju showen i förra filmen, men här blir jag nästan tokig på henne. Allt hon gör är att ställa till det för alla andra. Jason Statham, som jag aldrig varit speciellt förtjust i, går på tomgång och det gäller nog tyvärr alla andra också.

Här finns hål lika djupa och vida som det "trench" som filmen är döpt efter. En del saker är helt ologiska. Andra är rent felaktiga. Det ska man nu inte bry sig om när man tittar på en hajfilm. Det är sedan gammalt. Men just de där felaktigheterna förstör en del. Som det där med att klara fridykning på många tusen (minst 7 000) meters djup. Bara genom att att tömma bihålorna på luft ... Barn, prova inte detta hemma.

Meg 2: The trench lutar nästan över åt familjefilm, den är helt enkelt för snäll. Mycket fokus läggs på att försöka ha en (seriös) handling och tyvärr missar man ganska grovt.



Letterboxd hade den 2,1 i genomsnitt (beräknat på 97 390 betyg).
IMDb hade den 5,1 i genomsnitt (beräknat på 53k betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar