onsdag 18 oktober 2023

Bok: Snöbarnet av Eowyn Ivey

Författare: Eowyn Ivey
Titel: Snöbarnet
Genre: Drama
Antal sidor: 379
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The snowchild
Översättare: Klara Lindell
Serie: -
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 11 september 2023




Första meningen: Mabel hade varit beredd på tystnaden.

Baksidetext
Alaska, 1920. Mabel och Jack, ett medelålders äkta par, har slagit sig ned i Alaska. Där tänker de börja ett nytt och annorlunda liv. Men livet i ödemarken är hårt, och samtidigt tyngs de av saknaden efter det barn de aldrig fick. På årets första vinterdag grips de plötsligt av sprudlande livsglädje och bygger ett litet barn av snö. Nästa dag är snöbarnet borta... men de får en glimt av en ljushårig liten flicka som springer iväg mellan träden. Den lilla flickan kallar sig Faina. Hon lyckas oförklarligt överleva i den ogästvänliga naturen. Sakta, sakta vinner Mabel och Jack hennes förtroende, och så småningom börjar de betrakta henne som sin egen dotter. I tysthet föreställer sig Mabel att Faina fötts ur snö och is och kommit till dem som svar på deras önskan och längtan. Inte ens när hon tvingats inse att Fainas bakgrund är mycket mer jordnära och smärtsam kan hon släppa tanken på snöbarnet som kom till jorden på årets första vinternatt. Men ingenting är riktigt vad det verkar vara. Sanningen om Faina förändrar Jacks och Mabels liv för alltid ...

Min kommentar
Jag minns inte längre vem eller vilka det var som lockade mig att bli sugen på att läsa Snöbarnet, men det var en eller flera bokbloggare. Och det var längesedan. Vintern 2015 köpte jag den i alla fall och sedan har den stått där, lite övergiven, för hur det nu än var så glömde jag ju bort vad det var som lät så bra med den. I år tog jag med den i min Boktolva och nu, nästan åtta år senare, så är den äntligen läst.

När resultatet av läsningen av en gammal bok blir som här så undrar jag alltid hur många små guldklimpar jag har stående i hyllorna egentligen. För det här är så bra. Som en saga, men för vuxna. Detta är, obegripligt nog, författarens debutbok och den måste ha varit svår att översätta. Översättaren Klara Lindell har gjort det otroligt bra.

Tonen genom hela boken är magisk och det är nog den som gör att jag redan från start blir fast. De fantastiska miljöskildringarna gör naturligtvis sitt till också. Alaska har lockat mig ända sedan jag var liten och den lockelsen blir helt klart inte mindre av den här boken. Det händer egentligen ingenting, samtidigt som det händer massor. Från början så handlar det enbart om överlevnad, men när överlevnad inte är nog så börjar man leva också.

Karaktärerna är inte många och de är väldigt olika varandra. De är mycket välskrivna och jag gillar dem allihop. Jag tycker om att följa Mabel och Jack, från total isolering och depression, till ett mer utåtriktat och socialt liv. Favoriten är Esther, så klart. Hon är så mycket badass som en kvinna kunde vara på 1920-talet.

Dialogen var skriven annorlunda när Faina var med, då saknades citationstecken, och det fick mig att börja fundera på om det verkligen var på riktigt. Ett annorlunda och effektivt grepp, tycker jag. Åtminstone två tredjedelar in så är historien förtrollande, sedan tycker jag att det mest blir mycket upprepningar. Om jag ska vara ärlig så är det nog faktiskt när romantiken gör entré som boken tappar mig lite. Jag hade utan tvekan föredragit ett helt annat upplägg. Jag skulle mer ha uppskattat om det mystiska hade fått leva kvar.

Trollbunden. Det är ett bra och beskrivande ord för känslan jag hade när jag läste Snöbarnet. Det är långsamt, lågmält, vemodigt och mycket sagolikt. Man skulle nästan kunna kalla den för mysig. Om det inte hade varit för att levnadsvillkoren var så tuffa. Men allt annat är mysigt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,99 i genomsnitt (beräknat på 142 100 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Snöbarnet: C.R.M. Nilsson, Bokfrossa och Bokparet.

4 kommentarer:

  1. Minns att jag också var nyfiken på den här när den snurrade runt på bloggarna :) Nu blev jag på nytt sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att du ska läsa den då 🙂 Den är väldigt speciell.

      Radera
  2. Nu blev jag verkligen lockad. Fast jag inte alls kände till den innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den väldigt mycket. Speciell och annorlunda.

      Radera