söndag 29 oktober 2023

Smakebit på søndag: Tro mig när jag ljuger

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen har vi oplanerad, förutom att sambon fick sin födelsedagsmiddag igår. Han ville gå och äta Skånes bästa hamburgare, så det gjorde vi. Nu har ju inte jag provat alla, men ja, det kan den nog vara. Faktiskt. Veckan som kommer har jag bara en fyradagarsvecka, tydligen har man ledigt dagen innan Allhelgonadagen på mitt nya jobb. Jag tackar och tar emot.

Egentligen så skulle väl smakebiten ha varit från Mats Strandbergs Konferensen, men den var så otroligt spännande att jag inte kunde sluta läsa. Så jag läste ut den igår morse 😬 Alltså bestämde jag mig för att tjuvstarta november och först i kön är Tro mig när jag ljuger av Ellen G Simensen.

Min smakebit är från sida 26:
    Han tittade i backspegeln. Snöflingorna föll allt tätare och landade tungt på Johanna och hunden. Varför stod hon bara där? Ytterligare några sekunder gick, och han funderade på om han skulle ropa något till henne, men så klappade hon handen mot låret och fick med sig hunden när hon gick mot stugan.
    Han riktade blicken framåt igen - försökte att inte tänka för mycket på mannen som låg och väntade.

14 kommentarer:

  1. Man kan ju bjuda på smakbitar från utlästa böcker, det gör jag ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man ju göra, men det vill jag inte. Det hade kanske inte heller varit så snällt att överraska någon med en otroligt äcklig smakebit 😁

      Radera
  2. Jamen då får jag ju ganska snart reda på om den här är bra eller inte ;-) Vi har halvdag på fredag, och det känns helt ok det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt än i den, men jag är inte övertygad. Än.

      Radera
  3. Vad skulle han ha ropat? "Märker du att det snöar?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det undrar jag också. Jag trodde först det var för att hon skulle åka med i bilen, men så var det inte.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Skånes bästa hamburgare låter gott!

    SvaraRadera
  5. var äter en Skånes bästa hamburgare? har mannen i bilen tagit Johannas man av daga? nyfiken blir en. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är lite rörig, det är inte bara smakebiten. Mannen i bilen är polis och den döde mannen hör till jobbet, kan man säga.

      Skånes bästa hamburgare finns på Rekas Burgers och det hittar man både i Malmö och i Lund.

      Radera
  6. Den här författaren kände jag inte till Smakbiten antyder att det kan vara en deckare,. Tack för smakbiten. Skulle gärna äta Sveriges godaste hamburgare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att detta är författarens debut och ja, det är en deckare.

      Om jag inte minns fel så ligger det här hamburgarstället bra till även sett till hela Sverige.

      Radera
  7. Man blir klart sugen på Skånes bästa hamburgare... Boken låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul att prova ställen som hamnar på olika listor, speciellt när det är hamburgare inblandat 🙂

      Radera