tisdag 10 oktober 2023

Tisdagstrion: Rosa

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Rosa

Min första tanke var "Jag har inga rosa böcker", men det var inte helt sant. Jag hittade fler än tre i alla fall, så jag kunde till och med göra ett litet tema: Klassiker. Mer eller mindre.

1. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij läste jag, under tvång, i gymnasiet. Det var en av de märkligaste böcker jag hade läst då och jag gillade den inte. I början. Efterhand så liksom växte den på mig och jag har ofta funderat på att läsa om den. Omslaget är för övrigt ett av de gräsligaste jag har sett.

2. 1984 av George Orwell läste jag faktiskt 1984. Bara för att. Jag gillade den och tyckte att vi var där, nästan, redan då. Nu är det än mer likt.

3. Garp och hans värld av John Irving läste jag nog ungefär samma period som de övriga två. Även det är en högst märklig bok och jag älskade den.

16 kommentarer:

  1. Garp och hans värld har jag läst och sett som film (tror jag). 1984 har jag läst men inte Brott och straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garp och hans värld är ju väldigt speciell.

      Radera
  2. Det var inga vackra omslag, och jag håller med om att omslaget till Brott och straff är förfärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslagen var eventuellt fina när de skapades någon gång på 80-talet, men nu är de inte det.

      Radera
  3. Har läst alla tre. Garp var en lite egendomlig och rolig och mänsklig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns Garp som rolig, fast på ett lite sorgligt sätt.

      Radera
  4. Jag har precis den där upplagan av Brott och straff i min hylla. Och jag läste om den i samband med kurserna i litteraturvetenskap jag läst de senaste åren. Jag fick ett mer positivt intryck av den nu som vuxen, faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge funderat på om jag ska ta och läsa om den, men det får nog bli ett projekt när jag är pensionär 🙂

      Radera
  5. Dostojevskij är en favorit, Orwell har skrivit mycket bra, Irving har jag sett filmatiserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. John Irving var en stor favorit när jag var yngre. Av någon anledning så försvann han för mig.

      Radera
  6. har läst dem alla tre. Garp har jag också sett som film. omslaget till Brott och straff är verkligen inte vackert. hur tänkte illustratören?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna vilja veta varför man gör omslaget till Brott och straff helt rosa.

      Radera
  7. Jag gillar alla i din trio skarpt! Inte kul att läsa Brott och straff under tvång på gymnasiet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte rätt bok att tvinga sig igenom.

      Radera
  8. Har också precis den rosa Brott och straff i bokhyllan. Garp och hans värld gillar jag, både boken och filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag har sett filmen, men jag kan inte påstå att jag minns speciellt mycket från vare sig den eller boken. Bara att det var bra 🙂

      Radera