måndag 27 november 2023

TV-serie: Silo #1 (2023)

Titel: Silo
Originaltitel: Silo
Genre: Science fiction
Skapad av: Graham Yost, Hugh Howey (bok)
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Rebecca Ferguson, Common, Tim Robbins, Harriet Walter, Chinaza Uche
Premiär: 2023-05-05
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Apple TV+ oktober-november 2023





Handling
Detta är berättelsen om de sista tiotusen människorna på jorden. Deras milsdjupa hem skyddar dem från den giftiga och dödliga världen utanför. Men ingen vet när eller varför den underjordiska silon de lever i byggdes – och alla som försöker ta reda på det möter ödesdigra konsekvenser. Juliette är en ingenjör som söker svar kring mordet på en närstående. Sökandet leder in henne i ett mysterium som går långt mycket djupare än vad hon hade kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Jag var otroligt sen med att läsa boken som serien bygger på, det var först i år som jag kom till skott. Den golvade mig, skulle man kunna säga, och när jag såg att Silo fanns som TV-serie så placerades den omedelbart på listan. Ett tag var jag osäker på om jag skulle se den på egen hand eller om jag skulle bjuda in sambon i den här fantastiska världen också. Jag beslutade mig för det senare och det kan ha varit ett misstag.

Sambon har inte många fel, men ett av dem är att han inte alls är lika förtjust i science fiction som jag. Han var inte helt såld och det, i kombination med att TV-hösten startade ungefär samtidigt som vi började titta på serien, gjorde att det blev ett väldigt långt uppehåll i tittandet. Det i sin tur gjorde eventuellt att betyget blev lägre än det kunde ha varit.

Det är väldigt mycket som är ändrat jämfört med boken. En hel tråd har helt sonika tagits bort och det valet förstår jag inte alls. Den biten var ju en del av mysteriets lösning. För det finns även ett mysterium här. Hur hamnade människorna i silon? Hur länge har de varit där? Varför?

Karaktärernas bakgrund är mycket tydligare i serien än i boken. Det läggs en hel del tid på det i början. Det hade kunnat betyda att serien hade varit ett bra komplement till boken. Om inte så mycket hade varit annorlunda. Jag vet inte om vissa saker var otydliga (om man inte läst boken) för jag fick förklara en del för sambon. Men han är å andra sidan ofta väldigt ouppmärksam så det är omöjligt att veta om det berodde på det.

Hierarkin i silon är väldigt uppdelad och tydlig. De "fina" och onyttiga högst upp och de "fula" och nödvändiga längst ner. Lika tydlig är den mänskliga naturen, som inte har låtit sig påverkas av att vara instängd i generationer. Detta må vara långt in i framtiden, men människan är precis likadan. Både de bra sidorna (som nyfikenhet, medmänsklighet) och de dåliga (som despotism).

Rebecca Ferguson har synts väldigt mycket det senaste året och hon har väldigt snabbt klättrat på min favoritlista. Hon bär i stort sett hela serien på egen hand. Alla andra är bara i bakgrunden. Även om de också kan vara viktiga. Den uppbyggda miljön är fantastisk och jag önskar att jag hade haft med mig de bilderna när jag läste boken. De hade hjälpt mig, mycket.

Att det ska bli en andra säsong av Silo är redan klart, när den kommer är oklart, men att jag ska se den är solklart. Fast då tittar jag nog själv. Faktiskt. Det finns mycket att fundera på här och det är inte speciellt svårt att översätta detta till vår tid. Vart vi är på väg. Mitt starkaste intryck är nog faktiskt att tänk att inte veta vad stjärnor är ... Egentligen skulle jag vilja läsa den andra boken också, men den har ju, i sedvanlig ordning, inte översatts.



Trakt.tv har serien 4,05 i genomsnitt (beräknat på 3 500 betyg).
IMDb har serien 8,1 i genomsnitt (beräknat på 97k betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar