lördag 13 april 2024

Bok: Friheten av Arne Dahl

Författare: Arne Dahl
Titel: Friheten
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 392
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sam Berger & Molly Blom 4
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 mars 2024




Första meningen: Sam Berger var ensam.

Baksidetext
Sam Berger är en bra bit från lyckan. Molly Blom är spårlöst försvunnen, sannolikt bärande på deras barn. Sam försörjer sig som understimulerad utredare av försäkringsbrott, och drömmen om ett gemensamt liv med Molly som privat brottsbekämpare tycks mer avlägsen än någonsin.

Så får han ett lukrativt uppdrag av det gåtfulla slaget. En kvinna, Nadja, har kidnappats och hennes terapeut söker Sams hjälp – polisen måste absolut hållas utanför.

Jakten leder Sam till en försvunnen skatt, ett byte som lockat många kriminella genom åren. Och Nadja är kanske inte den enda som befinner sig i fara. Hur kommer det sig att denna dödliga skatt också leder till Molly Blom?

Min kommentar
Det underlättar verkligen att läsa serier när man läser böckerna hyfsat snabbt efter varandra. Friheten är fjärde delen och eftersom det inte var speciellt många veckor sedan jag läste förra boken så minns jag ganska väl vad som hände då. Trots det så blir det komplicerat.

Ungefär åtta månader har gått sedan slutet av tredje delen. Vad som har hänt under den tiden är oklart, men det verkar faktiskt inte vara särskilt mycket. Intrigen är mycket tillskruvad och det finns massor av trådar. Som ju så klart hänger ihop på något mystiskt vis. Tyvärr känner jag mer och mer att jag verkligen saknar stilen från böckerna om A-gruppen.

Sam och Molly, denna udda duo, har jag oväntat svårt att bry mig om. De berör mig inte och gör mig vare sig intresserad eller engagerad. Jag känner mig bara distanserad. Av någon okänd anledning så upplever jag ingen som helst kemi mellan de här två. Deras relation är bara märklig. Och ja, jag förstår att det är hemskt när ens barn försvinner och just därför behöver det inte upprepas i det oändliga. Rent allmänt tycker jag att det är på tok för mycket ältande om barn och familj. Tillkomsten av det där barnet känns för övrigt också högst besynnerligt.

Historien känns oerhört konstruerad. Det är många små "tillfälligheter" som gör att händelserna går vidare som önskat. För många och för viktiga saker hänger på ren tur. Hela upplösningen hänger på att någon hinner ta en mobil innan den blir låst. En annan sak som är lite underlig, för mig i alla fall, är att plötsligt så kan gemene man planera komplicerade brott. Eller det jätteunderliga i att Molly inte känner igen namnet på en man som hon har haft ett förhållande med. Och min allra första misstrogna reaktion ... vem i hela friden springer runt med buntband i fickan? Det borde kanske ha funderat på lite mer.

Mot slutet bränner det till lite, men det blir för hoppigt. Perspektivet skiftar ofta, vi får följa en handfull karaktärer. Det här funkar många gånger bra, men då måste de olika trådarna vara lika intressanta. Och då menar jag att de ska vara mycket intressanta. Nu hinner jag inte bli investerad i en tråd innan det är dags att byta.

Friheten är nog egentligen mer action än en klassisk deckare. Det är rejält actionspäckat och fartfyllt, men dessvärre så verkar inte action funka bra i bokform, för mig. Kort sagt är det mer absurt och bisarrt är intressant. Det tar emot på riktigt, men jag måste tyvärr sätta ett lägre betyg på denna. Avslutningen är ju en cliffhanger av rang och det ska bli spännande att se vart den tar vägen, men jag kan ju inte låta bli att undra över hur de rimligtvis kan veta vem foten tillhör. Nog sagt.

Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 840 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om Friheten: Lottens bokblogg, Bokraden och Tankar från en samlares hjärna

2 kommentarer:

  1. Det är så intressant att det här är en serie vi tycker lite olika om. Oerhört spännande tyckte jag. Sen var den här lite väl grotesk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite märkligt, men den här serien innehåller så mycket som jag inte tycker om och jag har aldrig riktigt tyckt om vare sig Sam eller Molly.

      Radera