onsdag 10 april 2024

Bok: Ragga som du shoppar av Lin Jansson

Författare: Lin Jansson
Titel: Ragga som du shoppar
Genre: Humor
Antal sidor: 347
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 9 mars 2024




Första meningen: "LOVISA FÖR I HELVETE STÄNG AV KLOCKAN!"

Baksidetext
"Du måste byta raggningsmetod! Börja ragga som … typ som … som du shoppar! Du går fram till de sexigaste, snyggaste skorna i butiken och säger: Er vill jag ha! Kom! Precis så ska du göra med killar"

Det är vännernas råd till Lovisa när hon ännu en gång beklagar sig över att hon inte kommer någon vart med Adrian. Adrian, som är den enda anledningen till att hon överhuvudtaget går till jobbet. Utöver honom finns där bara en sur personalchef, en ännu surare butikschef och ett aldrig sinande lager av myggmedel att sortera. Lovisa har fastnat i en tillvaro hon helst hade dumpat, men när man närmar sig trettio och är lika talanglös som Kim Kardashian så är det lättare sagt än gjort. Och så är det ju det här med Olivia, systern som Lovisa alltid stått så nära men som nu tycks försvinna mer och mer. Det kan hända så mycket med en familj, när en av dem råkar riktigt illa ut. I flera år har Lovisas liv stått så still att hon börjat tro att det krälat in under en sten och dött, men under det närmaste halvåret ska så många saker hända att ingenting snart är sig likt längre.

Min kommentar
Läsningen i mars gick undan så fort att jag inför Göteborgshelgen kände att jag hade gott om tid att välja något utanför planeringen. Då föll blicken på en bok som har legat på min lista på Storytel i ganska många år nu. Ragga som du shoppar blev jag mycket nyfiken på när det började dyka upp positiva inlägg. Sedan har den bara legat där. Och avvaktat.

Eftersom jag skulle börja läsningen på tåget till Göteborg så tyckte jag att jag lika gärna kunde försöka lyssna på den. Jag lyssnar väldigt sällan på böcker, eftersom jag inte klarar att hålla fokus när bara öronen är upptagna, inte ögonen. Men, jag gillar Clara Henry (som är uppläsare) så jag tänkte att jag kunde ge den en chans. Och helt ärligt, det kan vara så att Clara Henry gör boken ännu bättre. Hennes tajming är inget annat än perfekt. Och göteborgskan sitter som en smäck. Jag inser ju att jag är långt ifrån målgruppen, när det handlar om ålder, men exakt i rätt målgrupp när det gäller humor.

Boken är inte bara vansinnigt rolig, det kommer en del svärta också och de balanserar varandra riktigt bra. När svärtan kom blev det en helt annan bok, också. Fortfarande rolig, men med ett stort mörker. Den biten är både frustrerande och berörande. Humor är ju inte heller lätt, utan bland det svåraste som finns, men här träffar man mitt i prick. Den är dock inget för lättkränkta och inte heller för de som misstar ironi med förolämpningar.

Jag bara älskar Lovisas snabba repliker och den råa jargongen. Så där pratar man bara med folk man känner väldigt väl och även tycker om. Precis så där pratar vi med varandra i min familj och faktiskt även kollegor emellan på jobbet. Däremot skulle jag aldrig prata så med min chef. Till skillnad från Lovisa så vill jag gärna behålla mitt jobb. Lovisa är inte den vanliga litterära unga kvinnan. Henne sätter man sig inte på, hon har svar på allt. Hon räds ingen och hon är till 100% sig själv, alltid. Inte för ett ögonblick ser hon sig som ett offer.

Även skildringen av kompisgänget och deras inbördes relationer är fantastiskt. Här finns inga lättkränkta sköra kvinnor. De tar för sig, utan att för den skull gå över lik. Jag avundas dem, nästan, veckoträffarna på det som låter som en mycket trevlig bistro. Kvinnor och män umgås på lika villkor och helt oberoende av vilket kön man råkar ha. De stöttar och hjälper varandra genom vått och torrt. Så uppfriskande. Hur det skulle sluta var ganska uppenbart, redan från början, men vägen dit är otroligt underhållande.

Det är inget att sticka under stol med; jag föll som en fura för Ragga som du shoppar. Jag blir så glad när jag hittar en bok som jag, faktiskt, tycker är rolig och inte bara det, den fick mig att skratta. Det händer väldigt sällan. Den var lite jobbig att lyssna på ute bland folk för det blev en del frustande, men jag kan inte annat än rekommendera både boken och Clara Henrys uppläsning. Om det är sant att sju förlag ratade det här manuset så kan jag bara beklaga. Dem. Nu måste de ju känna sig lite som han som nobbade Beatles.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,51 i genomsnitt (beräknat på 357 betyg).
Jag ger den 5,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om Ragga som du shoppar: enligt O, Västmanbok och Stories from the city, stories from the sea

2 kommentarer:

  1. Oj 5,0... Jag gillar också rå jargong och använder det gärna. Men det måste vara rätt typ av jargong också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lever väl inte direkt kvar så länge efteråt, men en bok som får mig att må så bra i stunden är värd full pott.

      Mitt i den råa jargongen så märker man hur mycket de tycker om varandra. För mig funkade det 🙂

      Radera