tisdag 16 april 2024

Tisdagstrion: Yrken (eller andra roller) med uniform

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag (Uniformens dag den 17/4)

Det uppenbara hade kanske varit polis, men i deckare så är det ju kriminalare och de har sällan uniform. Så det blir tre andra.

1. År 2001 av Arthur C Clarke är nog en av de mest underliga berättelser jag har sett och läst. Den handlar om astronauter, som man väl kan säga har uniform, och HAL9000. Dåtidens AI.

2. Den gröna milen av Stephen King utspelar sig i ett fängelse, där det ju finns fångvaktare, som har uniform. En av Kings allra bästa och det är inte skräck.

3. Löpeld av Richard Martin Stern handlar om brandmän och en skogsbrand i en nationalpark. Han måste ha haft en grej med eld för det var han som skrev manuset till klassikern Skyskrapan brinner.

22 kommentarer:

  1. Att läsa om brandmän som bekämpar en skogsbrand verkar väldigt spännande så den boken lägger jag till läsalistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju väldigt gammal, men jag vet att jag tyckte den var fantastiskt bra då 🙂

      Radera
  2. Den gröna milen har jag läst och sett som film.
    Jag har också med en bok om branmän som släcker skogsbränder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brandmän har ett spännande jobb, i alla fall att läsa om.

      Radera
  3. År 2001 har jag läst och Den gröna milen har jag på bokvagnen. Den blir förhoppningsvis också läst någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla Den gröna milen när du läser den.

      Radera
  4. Den gröna milen är bra! År 2001 blir jag nyfiken på!
    Bokologen Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. År 2001 är en otroligt underlig historia, men jag älskar den.

      Radera
  5. jag som inte läser King har sett Den gröna milen ett par gånger. den är verkligen bra. Stern är kanske en oförlöst pyroman...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gröna milen är en fantastisk bok och film.

      Radera
  6. Nej kriminalare har ju inte uniform, men så långt tänkte inte jag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ju finnas en och annan "vanlig" polis i deckare också 🙂

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av dina än. Löpeld låter intressant

    SvaraRadera
  8. Gillar dina uniformer! Kom också ganska snabbt på att det inte så ofta är uniform i deckarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ganska nöjd med min trio 🙂

      Radera
  9. Hm - jag minns den gröna milen som rätt läskig ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast allt som är läskigt är ju inte skräck.

      Radera
  10. Svar
    1. Eller så är han bara som jag och tycker att eld är något av det mest otäcka som finns.

      Radera