söndag 14 april 2024

Smakebit på søndag: På ett ögonblick

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en ganska bra vecka. Igår så var vi äntligen iväg och promenerade i naturreservatet som vi brukade besöka varje helg förut. Nu var det fem månader sedan vi var där. Det var så fint med vitsippor överallt, men bokarna har inte börjat bli gröna än.

AI är ju något som man här talas om varje dag nu, tycker jag. Även på jobbet så pratas det ideligen om det. Jag är skeptisk, vilket jag faktiskt tycker att man ska vara. Samtidigt som det är fascinerande så tycker jag det är vansinnigt skrämmande. På ett ögonblick av Jo Callaghan handlar om kriminalaren Kat Frank, som får en AI-assistent. Eftersom historien utspelar sig några år framåt i tiden så är den här AI-assistenten lite vassare än de vi eventuellt skulle kunna ha nu. Smakebiten är från när Kats son, Cam, träffar AI-assistenten, Lock, för första gången. Ja. Träffar. Den kan nämligen visa sig som ett hologram.

Min smakebit är från sida 95:
    "Coolt", sa Cam och gick ett varv runt bilden av den långa svarta mannen. "Säg något mer."
    "Som vadå?"
    "Vet inte. Hur är det att jobba med min mamma?"
    "Kriminalintendent Frank är uppenbarligen en intelligent och erfaren kriminalare, men hennes tankeprocesser är ofta oklara och irrationella, och när hennes åsikter ifrågasätts blir hon defensiv."
    "Det blir jag inte alls!"
    Cam brast ut i skratt. "Han är ju lysande."
    "Den. Lock är en 'den', inte en 'han'."
    "Det är tredje gången i dag din mamma har känt behov av att rätta valet av pronomen när det gäller mig. Jag tror att hon känner sig hotad av mina förmågor och att hon därför vill påminna andra om mina begränsningar."
    "Du är inte kapabel att tro något alls", påpekade Kat.

20 kommentarer:

  1. Jag tror jag har den i bokhyllan. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  2. Den här har jag oläst i hyllan. AI är ju vad vi gör det till, inte något eget monster. Men definitivt något man behöver sätta sig in i, hur man bör använda det, och hur man inte bör använda det. Smakbiten var underhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är ju att så många är så naiva och tycker att det är hett och fräckt, utan att fundera på vad ondsinta människor kan göra med det. Eller konsekvenser om man använder det på fel ställe.

      Radera
  3. låter som en fin promenad, intressant tema med AI-forskning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju bokar och blir alldeles mållös när vi går där närde har börjat slå ut.

      Radera
  4. AI kan säkert fungera utmärkt i vissa sammanhang och missbrukas i andra. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju lite naiva här och tänker "men inte skulle väl någon ..." men jodå, visst skulle väl någon.

      Radera
  5. Ah, denne må jeg lese! Jeg liker kjempegodt bøker med AI. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt är den riktigt bra.

      Radera
  6. Ja vi kommer inte att kunna undvika den utvecklingen, när jag bor på hemmet vill jag ha en mjukiskatt som jag kan klappa och som kan styras med AI.
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir nog svårt att undvika och jag är helt säker på att AI kan vara bra till mycket. Men inte allt.

      Radera
  7. Nja, inte riktigt något för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket bättre än jag trodde. I alla fall drygt halvvägs in.

      Radera
  8. Jag tycker AI är lite läskigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det är läskigt på hur många sätt som AI kan missbrukas.

      Radera