fredag 5 april 2024

Månadsbokslut mars 2024

Antal lästa böcker i mars 2024: 8

14. Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker
15. Julen varar än till påska av Jessika Devert & Annika Devert
16. Ragga som du shoppar av Lin Jansson
17. Friheten av Arne Dahl
18. Dubbelliv av Flynn Berry
19. Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken av Jonas Gardell
20. Rakbladstårar av S A Cosby
21. Skuggriket av Kim Faber & Janni Pedersen

Sidor
Totalt lästa2932
Genomsnitt/dag94
Genomsnitt/bok366

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:3
300-399:4
400-499:0
500-599:0
600-699:0
700-799:1
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:1
3,5:2
4:4
4,5:0
5:1

Snittbetyg: 3,87

Serier
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier:2
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 1
Fantasy:0
Feelgood:1
Humor:1
Kriminalroman:2
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:3

Utmaningar
Boktolvan: 1(3/12)
Finish That Series:1(5/18)
Hyllvärmare:5(13/42)
Tre på tre:1(1/3)
Vi möts igen:1(2/6)

Författare
Olika författare: 10
Ej läst tidigare:2

Kvinnor: 3
Män:4
Duo:1

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:2
Inbunden/Kartonnage:6
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:6
Streamingtjänst:2

Recensionsexemplar: 1

In/ut
Antal nykomna böcker: 2
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Ragga som du shoppar av Lin Jansson
Månadens överraskning: Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker
Månadens besvikelse: Friheten av Arne Dahl
Månadens roligaste: Ragga som du shoppar av Lin Jansson
Månadens mysigaste: Ragga som du shoppar av Lin Jansson
Månadens otäckaste: Rakbladstårar av S A Cosby

Kommentar:
Läsningen i mars gick undan i en hiskelig fart och jag var nästan tillbaka till mängden jag läste förr. Det var inte bara många böcker, de var bra också. Vilket ju förmodligen påverkar hastigheten på ett positivt sätt. Åtta böcker blev det totalt och det var nog evigheter sedan jag lyckades med det. Betygssnittet blev 3,87, marginellt sämre än förra månaden. Trots en fullpoängare.

Så många som fem böcker (Devert, Dahl, Gardell, Dicker, Faber & Pedersen) ingår i olika serier. Två av dem (Gardell, Dicker) är första delen i sin respektive serie och två är den senast översatta (Dicker, Faber & Pedersen). Bara en av dem (Dahl) ingår i min Finish That Series-utmaning. Det blev en Boktolva (Dicker) och en Vi möts igen (Berry). Till min stora glädje så hittade jag en av mina gamla favoritutmaningar, Tre på tre, nu Instagram och den kunde jag ju inte motstå, så det blev en sådan också (Gardell). Utmaningarna går bra allihop.

Hyllvärmarläsningen, 10% av samtliga hyllvärmare jag har, går också bra. Jag ligger en aning före där. Det enda som har gått dåligt är läsningen av recensionsexemplar. Bara ett enda läst i mars.

Det dök upp två recensionsexemplar, som överraskning, och det var faktiskt de enda nya i mars. Inga böcker flyttade ut så nettoresultatet blev +2. Ett rimligt antal, tycker jag.

Om månadens bästa: Det är ju inget snack när en enda bok, Ragga som du shoppar, tar hem en fullpoängare.
Om månadens överraskning: På sätt och vis en fransk bok även i mars, Sanningen om fallet Harry Quebert är skriven av en schweizare, på franska.
Om månadens besvikelse: Det känns oerhört tråkigt att sätta Friheten här, men man måste veta att alla böcker av Arne Dahl jämförs med serien om A-gruppen.
Om månadens roligaste: Alltså, Ragga som du shoppar fick mig att fnissa nästan hela tiden.
Om månadens mysigaste: Jag vet inte om Ragga som du shoppar egentligen är mysig, men jag gillade verkligen det här kompisgänget.
Om månadens otäckaste: Rakbladstårar har egentligen inte så mycket motstånd och det är våldet som är otäckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar