måndag 8 april 2024

Film: Kandahar (2023)

Titel: Kandahar
Originaltitel: Kandahar
Genre: Thriller
Regissör: Ric Roman Waugh
Manus: Mitchell LaFortune
Skådespelare: Gerard Butler, Bahador Foladi, Navid Negahban, Ali Fazal, Travis Fimmel
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA, Saudiarabien
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 15 mars 2024





Handling
Tom Harris är en MI6-agent, tillfälligt utlånad till CIA, vars identitet avslöjas mitt under ett nytt uppdrag. djupt inne i fientligt territorium i Afghanistan. Tillsammans med sin afghanske tolk måste han kämpa sig fram till en upphämtningsplats i Kandahar. Samtidigt måste han undvika fientliga styrkor och utländska spioner med uppgift att jaga dem.

Min kommentar
Egentligen så hade jag bestämt oss för en annan film den här fredagen, men när jag öppnade listan på streamingtjänsten så låg Kandahar där. Och ja, den vann, kan man väl säga. Tydligen kände vi oss mer hågade för en spännande film än en rolig.

Att filmen överhuvudtaget hamnade på vår lista beror blott och bart på Gerard Butler. Han går hem i det här hemmet och då menar jag både hos sambon och mig. Vi ser nog automatiskt allt han är med i. Och det är ganska mycket det.

Något rörigt blir det med alla olika grupper som jagar dem. Precis som det väl är i den delen av världen. Killen på motorcykeln blir dock bara för mycket. Speciellt med tanke på att motorcykeln vid ett tillfälle faktiskt befann sig mitt i en explosion. Den gick trots det bra att köra vidare med, som om inget hade hänt. Det finns en del repliker som man eventuellt kan tolka som pekpinnar (eller självmål), men det händer inte så ofta och det känns ändå hyfsat naturligt när de kommer.

Det bästa med filmen är nog det som växer fram mellan Tom och hans tolk, Mo. Precis så där borde alla mänskliga möten vara (minus bomber och annat då), med respekt och förståelse. Oavsett olikheterna som ju finns där.

Gerard Butler kan nog göra de här rollerna i sömnen, även om detta kanske inte är riktigt den vanliga typen av roll han brukar göra. Humorn han brukar strössla replikerna med finns inte med. Han gör det, i alla fall, dessutom bra. Jag tycker han förtjänar bättre än dessa ständiga B-filmer. Man hittar även en svensk i rollistan, Bahador Foladi, som faktiskt var med i några Johan Falk-filmer. Bland annat.

Filmen är inspelad i Saudiarabien, som verkar vara det nya favoritstället för amerikanska filmer. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det. Snyggt foto är det i alla fall, med mycket läckra vyer.

Kandahar är för utdragen, men den måste ha varit lite lagom underhållande och spännande, för trots det långsamma tempot och bristen på action så blir jag aldrig uttråkad. Egentligen så är det nog mer en thriller än en action. Betyget blir det som varken är bu eller bä. Helt enkelt en axelryckning.


Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 14 412 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 32k betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar