tisdag 2 april 2024

Tisdagstrion: Blommor

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Blommor (specifik sort eller bara "blomma") i titel, författarnamn eller på omslag

Usch, den här var svår och någon av dem blir allt lite långsökt, men så får det bli.

1. Regnmannen av Jonas Karlsson har jag inte läst, än, men jag är säker på att den är lika bra som allt annat han har skrivit.

2. Daisy i kedjor av Sharon Bolton har ju egentligen en blomma både i titeln och på omslaget. Jag tycker nog inte att detta är hennes bästa, men den är fortfarande riktigt bra. Handlar om Hamish, en dömd mördare, som vill ha Maggie Rose (oj, en blomma till) som advokat. För mig var det nog lite oklart vem som egentligen var läskigast.

3. Med tanke på den ovanför så är kanske Rasande Rose inte så långsökt. Rose är ju också en blomma. Rose flyr i alla fall från en man som misshandlar henne. Hon börjar jobba i en antikvitetsaffär och där hittar hon en tavla. En tavla som nästan ropar på henne.

22 kommentarer:

  1. Fina prästkragar på omslaget till Daisy i kedjor. Regnmannen har också ett fint blomsteromslag, men jag var inte särskilt förtjust i innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat allt annat jag läst av Jonas Karlsson så jag hoppas ändå på denna också 🙂

      Radera
  2. Regnmannen vill jag läsa! Gillar Karlssons noveller / Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat romanerna också 🙂

      Radera
  3. jag var inte förtjust i Jonas Karlsson. gillar honom mest som skådespelare. de andra två har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Jonas Karlsson som skådespelare är nog strået vassare än som författare.

      Radera
  4. Jag tycker inte det kändes långsökt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kanske inte, men hade den inte varit en King så skulle den inte ha fått vara med 🙂

      Radera
  5. Sharon Boltons bok ser så bekant ut, men jag tror inte jag har läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att hålla reda på allt man har läst.

      Radera
  6. Inte läst nån i din trio. Är tveksam till Jonas K som författare, som skådespelare är han lysande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas Karlsson som författare är ju speciell, väldigt finurlig. Ibland förstår jag inte vad hamn vill ha fram, men oftare så är det glasklart.

      Radera
  7. Har inte läst någon av böckerna, men Kings bok finns i alla fall i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två jag har läst var bra i alla fall 🙂

      Radera
  8. Rasande ros var väl jättefiffigt.

    SvaraRadera
  9. Daisy ja, hade vi samma. Regnmannen skulle jag vilja läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda de böckerna vara svåra att undvika i det här temat 🙂

      Radera