torsdag 11 april 2024

Hett i hyllan #452

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dags för femte boken från bokrean 2021 ...
Jag letade faktiskt aktivt efter böcker av Kelly Rimmer på rean. Vad hjärtat aldrig glömmer är den ena jag hittade.

För fem år sedan (jösses, vad tiden går!) läste jag en annan av hennes böcker och den nästan knockade mig. Ända sedan dess har jag tänkt att jag vill ha/läsa fler. Köpt ett par har jag ju då, men däremot inte läst någon mer. Jag tror minsann att samma gäller för henne som författaren förra veckan; ännu ett tillägg på Långa listan för utmaningen Vi möts igen.

Så här står det på baksidan:
Trzebinia, Polen, 1939. Alina Dziak har vetat att hon kommer att gifta sig med sin bästa vän Tomasz sedan hon var 9 år gammal. Som förlovad 15-åring oroas hon inte av ryktena om att nazisoldater närmar sig den polska gränsen. Hon litar på sin familjs lugnande ord och drömmer i stället om dagen då Tomasz återvänder från universitetet i Warszawa. Sakta men säkert kryper ockupationen framåt. Snart slits Alinas lilla by sönder av rädsla och hat. Och just då, när hela deras liv är på väg att falla samman, försvinner hennes älskade Tomaz.

Florida, USA, 2019. När Alices älskade mormor läggs in på sjukhus hittar hennes familj en låda innehållande en liten lädersko, ett brev och ett foto på en ung man. Stroken som drabbat Alice mormor har påverkat hennes språkcentrum, men med hjälp av bilder och enstaka ord vädjar hon till sitt barnbarn att uppfylla hennes sista önskan: att resa till hennes barndoms Polen och hitta sanningen. Men vågar Alice lämna sin autistiske 7-årige son och sin högpresterande 10-åriga dotter med deras pappa, som har en helt annan syn på barnens behov, för att resa till Polen och nysta i familjens dunkla förflutna?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

6 kommentarer:

  1. Den verkar spännande, och tyvärr känns ju krig så aktuellt fast just detta är historiskt.
    http://mosstanten.se/2024/04/11/hett-i-hyllan-247-ring-mig-innan-varlden-exploderar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tyckt att jag har läst nog om andra världskriget, men ibland dyker det upp något som lockar.

      Radera
  2. Jag har ju också bara läst en bok av henne, samma som du. Och gillat den. Så kanske man skulle läsa mer helt enkelt? https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/04/11/hett-i-hyllan-391/

    SvaraRadera
  3. Något om andra världs kriget lockar mig alltid, och här verkar även nutidsberättelsen intressant med hennes två barn och en make/pappa som kanske inte tänker samma på dem som familj.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/04/hett-i-hyllan-15-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog förläst mig på andra världskriget, men jag ville ändå ha den här boken.

      Radera