tisdag 23 april 2024

Tisdagstrion: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

Jag har inte läst om en bok sedan jag var typ tio och förmodligen kommer det inte att hända igen förrän jag är runt 80. Då kanske jag har hunnit läsa alla nya böcker som jag vill. Här är i alla fall tre stycken som jag skulle kunna tänka mig att ta mig an en andra gång.

1. En man som heter Ove av Fredrik Backman nästan knäckte mig när jag läste den. Av olika anledningar. Båda filmerna (den svenska och amerikanska) lyckades med samma sak.

2. Ensam på Mars av Andy Weir var så vansinnigt rolig, vansinnigt spännande och vansinnigt teknisk. Men nu blev jag sugen på att se om filmen ...

3. Pestens tid av Stephen King ger jag alltid till svar när någon vill veta vilken bok som är den bästa jag någonsin har läst (en korkad fråga, jag vet, men likväl händer det att jag får den).

26 kommentarer:

  1. Har läst alla i din trio. :)

    SvaraRadera
  2. En man som heter Ove och Ensam på Mars har jag sett som film men jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ännu bättre som böcker 😁

      Radera
  3. Oj nu vill jag läsa Pestens tid!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ibland funderat på att läsa om den, men jag vågar inte. Tänk om den inte alls är så bra som jag minns 😬

      Radera
  4. Pestens tid har jag inte läst, men de andra två är verkligen fantastiskt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju så längesedan jag läste Pestens tid att det kanske bara är i mitt minne den är så bra.

      Radera
  5. Ensam på Mars har jag faktiskt läst en andra gång och den höll verkligen för en andra läsning. :)

    SvaraRadera
  6. En man som heter Ove vill jag gärna läsa om! Bokologen Maria

    SvaraRadera
  7. En man som heter Ove kanske jag skulle kunna tänka mig att läsa om. För att se om jag kan "upptäcka" nya saker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vet man ju grundhistorien, då kan det vara lättare att se andra saker.

      Radera
  8. Jag har också läst alla i din trio men Pesten var ett tag sedan,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närmare 40 år, tror jag det är, sedan jag läste Pestens tid.

      Radera
  9. Backman funkar inte riktigt för mig. Ensam på mars är inte riktigt min genre. Steven King oh jag matchar inte riktigt.

    SvaraRadera
  10. har sett filmen om Ove och faktiskt också Ensam på Mars trots att det inte är min genre precis. King brukar jag inte läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmerna är nästan lika bra som böckerna.

      Radera
  11. Visst var Weirs bok bra! Och Ove!

    SvaraRadera
  12. Jag tror egentligen aldrig man blir klar med att läsa alla nya böcker som man vill :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kommer ju nya hela tiden 😁

      Radera