söndag 7 april 2024

Smakebit på søndag: Problemet med får och getter

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter ännu en fyradagarsvecka så var det igår äntligen dags för Skånska deckarmässan. En ny tradition (hoppas jag) som startade förra året. Eftersom det blev en stor succé då så blev den större i år, med massor av bra författare, som alla har något slags anknytning till Skåne. Mässan håller bara på i fyra timmar, men det är väldigt intensiva timmar. För att få med sambon på ett litet hörn så fick jag locka med Lunds bästa napolitanska pizza efteråt. Ingen stor uppoffring att gå dit ...

För något år sedan hörde jag så mycket bra saker om Problemet med får och getter av Joanna Cannon att jag var tvungen att köpa den. Nu, drygt sex år senare, blev det äntligen dags att läsa. Och den handlar inte alls om får och getter.

Min smakebit är från bokens början:
Mrs Creasy försvann en måndag.
    Jag vet att det var en måndag, för det var samma dag som sopgubbarna kom och hela gatan luktade matrester.
    "Vad sysslar han med?" Pappa nickade mot spetsgardinen i köksfönstret. Mr Creasy vankade trottoaren fram i bara skjortärmarna. Med jämna mellanrum slutade han vanka och stod alldeles still, kikade fram bakom sin Hillman Hunter och lutade sig åt sidan som om han lyssnade efter någonting.
    "Hans fru är försvunnen." Jag tog en till skiva rostat bröd eftersom ingen såg. "Fast hon har säkert bara äntligen fått nog och sjappat."
    "Grace Elizabeth!" Mamma vände sig om från spisen med sådan fart att några grötklickar följde med och landade på golvet.
    "Jag citerar bara mr Forbes", sa jag. "Margaret Creasy kom aldrig hem igår. Hon kanske äntligen har fått nog och sjappat."
    Hela familjen iakttog mr Creasy. Han tittade in i folks trädgårdar, som om mrs Creasy eventuellt hade slagit läger i någon grannes perennrabatt.

16 kommentarer:

  1. Spännande titel då! Det kommer säkert in en liten get någonstans längre fram. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt bra bok! Fåren och getterna var metaforiska 🙂

      Radera
  2. Man minns den där boken från titeln enbart! Skånska Deckarmässan låter helt underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag ratade den bara på titeln också. Ända tills Anette på Just nu - just här skrev om hur bra den var 🙂

      Radera
  3. Titeln är lite kul. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Kul med deckarmässa, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får passa på när det väl händer något i den här delen av landet.

      Radera
  5. Den boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra så jag tycker du ska läsa den.

      Radera
  6. Det var en skojig smakbit för att vara en ruggig historia. Håller med om att titeln inte antyder någon större dramatik. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så mycket en ruggig historia i sig. Det handlar mer om gemenskap, att växa upp och förutfattade meningar.

      Radera
  7. känner igen titeln men jag har inte läst den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Mr Creasy verkar vara en riktigt obehaglig typ. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, han letar ju efter sin fru 🤔

      Radera