måndag 15 april 2024

Film: Göta kanal - Vinna eller försvinna (2022)

Titel: Göta kanal - Vinna eller försvinna
Originaltitel: Göta kanal - Vinna eller försvinna
Genre: Komedi
Regissör: Emma Molin
Manus: Rikard Ulshammar
Skådespelare: Eva Röse, Per Andersson, Dilan Gwyn, Lottie Ejebrant, Tomas von Brömssen
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Sverige
Längd: 85 min
Serie: -
Såg den på TV4 Play 16 mars 2024





Handling
När ägarna till båtvarvet ska skilja sig kan de inte bestämma vem som ska få det. De enas om att göra bodelningen genom en tävling på Göta kanal, där vinnaren får varvet.

Min kommentar
Vem älskade inte den allra första Göta kanal-filmen? Jo, det var ju kritikerna då förstås, som sågade den, men för vanligt folk blev det en klassiker. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den och den har faktiskt varit lika rolig varje gång. Tvåan och trean var inte direkt lysande, men det hindrar inte att jag vill se dem och inte heller hindrar det att jag även ville se den fjärde; Göta kanal - Vinna eller försvinna.

Denna fjärde film är inte lika hysterisk som sina föregångare. Till och med Per Andersson är nedtonad. Vilket i sig är värt att se. Den är riktigt rolig, så rolig att vi skrattade högt flera gånger. Det är kanske inte jättehög nivå på humorn, men den duger. Ja, vi har sett mycket av detta flera gånger, men det är faktiskt kul, fortfarande/igen.

Filmen känns ändå som en helt okej hyllning till originalet. Inte lika dråplig och fyndig, men okej. Något som gör det extra kul är att se så många från den svenska skådespelareliten. Det var väldigt många "men det är ju h*n!". En liten detalj som jag funderade på genom hela filmen var vem i hela friden Mats var för Petra. Jag tycker inte det var särskilt tydligt, men han var tydligen hennes farbror.

Själva båtracet blir det verkligen inte mycket av, kanske sammanlagt tio minuter eller så, men det gör inget. Faktum är att det är det som händer runt omkring, de små sidoscenerna, som är allra roligast. Scenen med Björn Kjellman och hans lärling är nog den som fick mig att skratta mest. Man skulle kunna hävda att här finns en del som man hade kunnat plocka bort. Som Rosébussen, som i stort sett inte tillför någonting. Förutom humor. Och kanottråden, som ju är ett måste, är nästan helt separerad från resten av historien och tillför inte heller något. Förutom humor.

Vad man förväntar sig när man tittar på Göta kanal - Vinna eller försvinna, som berättigar det riktigt usla betyget, kan jag inte för mitt liv begripa. Jag förväntade mig en Göta kanal-film och det var precis vad jag fick.


Letterboxd hade den 1,9 i genomsnitt (beräknat på 161 betyg).
IMDb hade den 4,6 i genomsnitt (beräknat på 439 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar