torsdag 25 april 2024

Hett i hyllan #454

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Sjunde boken från bokrean 2021, som fortfarande är oläst ...
Microslavar av av Douglas Coupland är ju ett måste i varje kodande människas bokhylla.

Eftersom jag är utvecklare (eller invecklare, som man också kan kalla sig) så kände jag ett oerhört sug att äga och läsa den här boken. Äger den gör jag nu, men läst är den fortfarande inte. Jag vet inte om läsningen av hans andra bok, Generation X (dit jag hör), hjälpte till att hålla mig nyfiken på den här. Det var en bok som jag överhuvudtaget inte kunde relatera till. Kanske funkar det bättre med en bok om min underliga yrkesgrupp i stället. Hoppas igenkänningen är högre (finns överhuvudtaget) här.

Så här står det på baksidan:
Datanörden Daniel Underwood och hans kollegor tillbringar minst sexton timmar om dygnet med att skriva och leta fel i mjukvarukod. De söker igenom företagets mejl för att se vad den store Bill Gates kan tänkas tycka och tänka om dem.

Men gänget vill bli något mer än bara kuggar i Microsofts stora maskineri. De lämnar datorimperiets arbetsbostäder i Redmont, Washington, och flyttar till Silicon Valley för att arbeta med ett Minecraftliknande projekt. Där försöker de desperat skapa fullvärdiga liv och hitta kärleken - mitt i vinandet och surrandet från den förvrängda, datordrivna värld de lever i.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. För dig som jobbar med sånt är väl det här en intressant bok? Men är skönlitteratur väl? Inte fack?
    http://mosstanten.se/2024/04/25/hett-i-hyllan-249-possession/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den ska vara intressant och jodå, det är skönlitteratur.

      Radera
  2. Okänd bok för mig. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/04/hett-i-hyllan-vecka-17-454.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog mest känd bland de som jobbar med IT.

      Radera
  3. Aldrig tänkt på att läsa, men den låter lite intressant, även om jag har noll koll på datorkoder, på det är mina barn bättre ...
    min hett i hyllan:
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/04/hett-i-hyllan-vecka-17-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man ju inte veta speciellt mycket om ämnet för att ändå gilla boken, men jag tror att detta kan vara en ganska nördig bok.

      Radera
  4. Den kände jag inte alls till. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/04/25/hett-i-hyllan-393/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så märkligt när man själv tycker att en bok är så otroligt välkänd och så finns det andra som inte hört talas om den 🤔

      Radera
  5. Och jag har läst den två gånger 😊. Jag tyckte om den även andra gången men blev inte riktigt lika tagen som när jag var ung och tyckte det mesta var rätt bra. Men då var IT-världen inte lika bekant för mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två gånger alltså? Kanske är den bäst när man är lite yngre, det finns ju ganska många sådana böcker. Men jag hoppas att jag gillar den, när jag väl läser.

      Radera