tisdag 23 juli 2024

3 Bookish Things Tag

Det har blivit svårare att hitta tags, tycker jag. Min tillförlitliga källa, Vargnatts bokhylla, som denna kommer ifrån, har sinat. Verkar det som.

3 read once and loved authors
Det finns nog faktiskt ganska många sådana, men tre av dem är Kelly Rimmer, Mhairi McFarlane och Gabrielle Zevin. Av samtliga dessa så har jag ytterligare någon bok i hyllan, så det kommer att bli fler.

3 titles I’ve watched but haven’t read
Jag vet att det finns jättemånga, men jag fick leta och tänka ordentligt. Dessa tre kom jag fram till: Ready player one, Dolda tillgångar och Leave the world behind.

3 characters I love
Den här är jättejobbig. Jag brukar inte direkt älska fiktiva karaktärer, men tre av mina favoriter är Roland (i Det mörka tornet-serien av Stephen King, Tilly Bradshaw (i Washington Poe-serien av M W Craven) och, så klart, Ruth Galloway i Elly Griffiths böcker.

3 series binged
Jag har nog faktiskt inte gjort det. Inte egentligen. Det närmaste jag har kommit är nog när jag läste ikapp Mari Jungstedts Knutas-serie, men efter åtta böcker på lika många månader så fick jag nog. Inte ens Jo Nesbøs Harry Hole klarar för många böcker på för kort tid. Jag läste de sex första delarna på ungefär en månad och nej, det blir inte bra. Det blir helt enkelt för samma likadant.

En serie som klarade sig lite bättre är Hungerspelen av Suzanne Collins, men jag vet inte om man kan kalla det för binge. Jag läste de tre böckerna lite utspritt över tre månader.

3 unpopular bookish opinions
Ett absolut no-no för mig är när en författare "stjäl" en annan författares karaktär(er) och gör en egen historia för dem. Jag vill inte läsa dina idéer om något som någon annan har hittat på.

Prequels är en styggelse. Jag vill veta bakgrunden innan jag har läst x antal delar. Sluta hitta på bakgrund för att få ihop saker som händer i den senare historien.

Jag bryr mig inte ett dugg om hur omslaget ser ut. Det är innehållet jag vill åt.

3 current favorite book covers
Se tredje punkten i föregående fråga.

3 bookish goals for the year
Jag har visserligen fler än dessa tre, men just de här är återkommande vartenda år. Skulle jag nog säga.

Att läsa totalt 10% av mina hyllvärmare har jag inte haft som ett officiellt mål speciellt länge, helt enkelt för att det har varit i stort sett omöjligt. Nu har de kommit ner så mycket i antal att 10% är görbart.

Det här med att köpa färre böcker än jag läser har varit ett mål i många år, men det är först de allra senaste två, eller så, som jag har lyckats.

När jag sätter mitt läsmål till att läsa 60 böcker på hela året så är det inte någon större utmaning. Och det är meningen så. Jag vill inte stressa mig igenom en hög böcker bara för att jag har en löjligt hög siffra att nå. Jag brukar ha hunnit med dem i oktober kanske och det känns bra.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag faktiskt gjort. Håller med om att det sinat, det är inte samma sak på instagram. Har hittat några amerikanska bloggar som har tags. Alla är inte applicerbara dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog ge mig ut på jakt, men det är svårt att hitta sådana som passar mig.

      Radera