måndag 1 juli 2024

Film: The equalizer 3 (2023)

Titel: The equalizer 3
Originaltitel: The equalizer 3
Genre: Action
Regissör: Antoine Fuqua
Manus: Richard Wenk
Skådespelare: Denzel Washington, Dakota Fanning, Remo Girone, Gaia Scodellaro, Eugenio Mastrandrea
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA, Italien
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 31 maj 2024





Handling
Sedan han gav upp sitt liv som lönnmördare för regeringen har Robert McCall kämpat för att gottgöra de fruktansvärda saker han har gjort tidigare och finner en märklig tröst i att bringa rättvisa för de förtryckta. Han har äntligen hittat ett ställe där han kan finna ro, i Kampanien, Italien, men upptäcker att hans nya vänner är under kontroll av Camorran. När händelserna får allvarliga konsekvenser vet McCall vad han måste göra: bli sina vänners beskyddare genom att ta sig an de kriminella.

Min kommentar
Nu fick det räcka med puttenuttiga romantiska komedier, i alla fall ett tag. Jag hade nämligen upptäckt att The equalizer 3 streamade på Viaplay. För mig är det mycket svårt att motstå en film med Denzel Washington. Det var ju så många år sedan sist.

Att man har känt behovet att göra inte bara en, utan två uppföljare förstår jag egentligen inte. Första filmen var riktigt bra. De två efterföljande är inte alls på samma nivå. Jag hade inte koll på att filmen utspelar sig i Italien, men det är en miljö jag verkligen gillar. Det gör mig mycket glad att den dessutom är inspelad på Sorrentohalvön, där jag var förra året, gör mig extra glad.

Ett problem med sådana här filmer är att våldet blir så ... våldsamt. Och grafiskt. Jag gillar inte det. Kanske är det inte överdrivet, men man (jag) behöver verkligen inte se allt. I närbild. Det som gör att filmen får en extra halva i betyg är, trots detta, att det är en ren njutning att se bovarna få stryk. Vilket ju egentligen är den enda anledningen till att se den här typen av film. Jag blir så otroligt arg och frustrerad av vissa brott/brottslingar.

Denzels karaktär är så underbart kylig och han gör det så bra. Mannen är ju ändå snart 70 år. Något som märks. Han är inte lika snabb och smidig i sina rörelser och det är inte i närheten av lika många actionscener. Både han och filmen är ändå tillräckligt bra.

CIA-inblandningen förstår jag inte riktigt, den känns lite märklig, men framför allt inte helt nödvändig. Men det är inte det mest underliga här. Hur kan en vuxen man inte veta vad kebab är? Och hur kan man välja just det att visa upp, när man ska ge exempel på en lokal delikatess (i Italien)?

The equalizer 3 känns lite som The equalizer på semester, men det är underhållning i drygt en och en halv timme. Jag kan helt klart relatera till att finna frid i en liten italiensk by i Kampanien. Se upp för Camorran bara.


Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 105 954 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 121K betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar