tisdag 16 juli 2024

Tisdagstrion: SOL

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: SOL (en boktitel eller författare på varje bokstav)

Det fanns lite för många att välja på och då valde jag ändå bara mellan titlar och betyg 4 eller högre.

1. Sovande jättar av Sylvain Neuvel är jag så glad över att jag köpte, även om jag inte längre minns varför. Science fiction när den är som bäst.

2. Om en Buick 8 av Stephen King verkar jag vara nästan ensam om att uppskatta, men jag har nog en grej med onda bilar.

3. Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson är visserligen en roman om ett brott, men det är ingen deckare (så låt dig inte avskräckas av det). Om snygga fasader och inte lika vackra insidor.

24 kommentarer:

  1. sovande jättar låter kul, fin trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt rolig. Också 🙂

      Radera
  2. Sovande jättar har jag ju läst, men det blev aldrig att jag fortsatte den serien. Minns inte varför :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där blir det jämt, tycker jag 😬

      Radera
  3. Mattias Edvardssons bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Jag ska komma ihåg Sylvain Neuvel om jag får en plötslig lust för scifi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det är en riktigt bra trilogi.

      Radera
  5. Blir nyfiken på alla tre! Tack för tips!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  6. Har ju läst två här :-) Funderade på att ta med Mattias bok, men så blev det inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns ju en del att välja på 😁

      Radera
  7. Stephen King tillhör inte mina husgudar. Mattias Edvardsson har jag läst annat av som jag tyckt mycket om. Neuvel är ett nytt namn för mig

    SvaraRadera
  8. Sovande jättar läste jag på engelska och gillade. Tror att jag läste nästa i serien också. Fåt kolla upp det.
    Vill läsa Edvardssons bok.

    SvaraRadera
  9. Sovande jättar är jag jättenyfiken på. Den måste jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska. Jag blev helt såld 🙂

      Radera
  10. Sovande jättar vet jag att en av mina mest science fiction-läsande elever älskar. Kanske borde jag läsa den.

    SvaraRadera
  11. Christine har jag läst om, men inte den här onda bilen. Borde läsa mer av Edvardsson!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buicken är inte lika bra som Christine, tycker jag, men fortfarande väldigt bra. Jag tycker du ska prioritera Mattias Edvardsson 🙂

      Radera
  12. Brukar uppskatta King men den här har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, men jag har nog en grej med onda bilar.

      Radera