tisdag 9 juli 2024

Tisdagstrion: Strand

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Strand (i författarnamn, boktitel eller miljö)

Jaha ja. Tre alternativ i en trio. Det betyder ju att jag vill hitta en av varje. Det gick faktiskt förvånansvärt lätt.

1. Mats Strandbergs Färjan gav jag faktiskt full pott. Det var inte helt väntat för mig, eftersom temat är vampyrer. Men så ruggigt bra. Med betoning på ruggigt.

2. stranden av Nevil Shute får vara med här så ofta det går. Det tredje världskriget har utplånat allt liv på norra halvklotet. I Australien räknar man med ett halvårs nådatid innan det radioaktiva stoffet når fram. Människorna vet vad som väntar dem, men försöker ändå göra sin tillvaro så rik och trygg som möjligt. En bok jag ofta har tänkt på genom åren.

3. Överlevarna av Jane Harper kan man säga börjar med att en kropp hittas på en strand. Många gamla hemligheter riskerar att flyta upp till ytan i den mordutredning som följer. Eminent översatt av självaste Mattias Edvardsson.

22 kommentarer:

  1. känner till, men inte läst dessa, än

    SvaraRadera
  2. På stranden har jag ju sett tidigare hos dig och fått lust att läsa, men så har inte skett ännu. Kanske framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade vågat så skulle jag läsa om den.

      Radera
  3. Färjan var verkligen ruggig! Jag skulle gärna läsa något av Nevil Shute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst flera av Shute och alla har varit bra.

      Radera
  4. Nevil Shutes A town like Alice har jag läst. Inte den här dock. Strandberg har jag läst annat av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste också Fem svarta höns (den lite underliga översättningen av A town like Alice). TV-serien fick mig att upptäcka Shute.

      Radera
  5. Färjan har jag faktiskt läst. den var för äcklig. välskriven, absolut, men intgenting för mig som inte är någon vän av vampyrer. På stranden har jag både sett och läst. Jane Harper är ännu så länge en oprövad författare för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vampyrer är bara snäppet bättre än zombies, så jag blev riktigt förvånad när jag gillade Färjan så mycket 🙂

      Radera
  6. Är "bekant" med alla i din trio - men har inte läst någon av dem ...

    SvaraRadera
  7. Färjan har jag också med. Överlevarna vore kanske nåt eftersom jag gillade Jane Harpers Hetta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade Överlevarna, den passade mig väldigt bra.

      Radera
  8. Färjan och Överlevarna har jag läst.

    SvaraRadera
  9. Har läst alla dina tre, och På stranden kände jag bara måste vara med. Tror det var på 80-talet jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det måste ha varit på 80-talet jag läste den också. Det var efter jag hade sett Fem svarta höns som TV-serie.

      Radera
  10. Nevil Shutes bok verkar riktigt spännande! Har inte hört om den tidigare - tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt gammal bok, tror den kom, i original, 1957 🙂

      Radera
  11. Har du läst Mats Strandbergs tidiga böcker, "vanliga" romaner? Om inte, så rekommenderas. Färjan med flera i den "serien" (hänger inte ihop, men samma genre) är riktigt ruggiga och bra, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad som räknas som hans tidiga böcker, men jag tror inte att jag har läst någon "vanlig". Däremot så har jag hans debut oläst i hyllan.

      Radera