tisdag 2 juli 2024

Tisdagstrion: Bästa läsningen under första halvåret 2024

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Bästa läsningen under första halvåret 2024

Det blev faktiskt väldigt enkelt att ta ut de tre bästa. Så här långt har jag satt full pott på en och 4,5 på två.

1. Ragga som du shoppar av Lin Jansson är en vansinnigt rolig och lite sorglig historia om ett kompisgäng i Göteborg. Lyssna gärna på Clara Henrys inläsning. Den är magnifik.

2. Med bergens andetag av Therese Widenfjord är en riktigt fin historia om okomplicerade Ellie och vindflöjeln Nick.

3. Tio över ett av Ann-Helén Laestadius handlar om Maja, som är orolig för att hela Kiruna ska rasa ner i ett gruvhål. Eller specifikt hennes familj. Eftersom ingen annan bryr sig så axlar hon hela ansvaret för att rädda dem.

22 kommentarer:

  1. De två böcker jag har läst av Laestadius har jag älskat, jag borde läsa allt hon skrivit. Borde kanske börja med denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte jag skulle läsa fortsättningen på Tio över ett, för det finns en sådan.

      Radera
  2. Lin Janssons bok tyckte jag mycket om, härligt göteborgsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt rolig bok, men precis lagom svärta.

      Radera
  3. Tio över ett har jag läst och tyckte mycket om. Jag har läst många av hennes ungdomsböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var det första jag läst av henne, men det blir nog mer.

      Radera
  4. Ragga som du shoppar vill jag läsa! Tack för tips . Jag gillade Laestadius bok/ Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ragga som du shoppar fick mig att skratta!

      Radera
  5. Ser ut som en trio jag skulle gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju själv att det är en riktigt bra trio 🙂

      Radera
  6. Jansson måste jag lyssna på. Laestadius har jag läst annat av som jag gillat. Widenfjord köar jag för på bibl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bra läsning/lyssning framför dig.

      Radera
  7. 10 över ett har jag läst och uppföljaren. Riktigt bra! Har skrivit upp de andra två på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att det fanns en uppföljare till Tio över ett. Upptäckte det när jag skulle skriva ihop mitt inlägg om den. Så den kommer jag att läsa också.

      Radera
  8. Tio över ett blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Jag blir nyfiken på Laestadius bok. Taack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok alla som inte bor i Kiruna borde läsa.

      Radera
  10. Bok nummer 1 låter som en bok för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag att den kan vara 🙂

      Radera
  11. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tre riktigt bra böcker. Tycker jag 🙂

      Radera