fredag 5 juli 2024

Månadsbokslut juni 2024

Antal lästa böcker i juni 2024: 7

36. Koka björn av Mikael Niemi
37. Somliga linor brister av Varg Gyllander
38. Rörelsen av John Ajvide Lindqvist
39. Nattavaara av Thomas Engström & Margit Richert
40. Tio över ett av Ann-Helén Laestadius
41. Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson
42. Den svavelgula himlen av Kjell Westö

Sidor
Totalt lästa2489
Genomsnitt/dag82
Genomsnitt/bok355

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:2
300-399:3
400-499:2
500-599:0
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:1
3,5:3
4:2
4,5:1
5:0

Snittbetyg: 3,71

Serier
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier:3
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
0

Genre
Drama: 3
Fantasy:0
Feelgood:0
Humor:0
Kriminalroman:1
Romance:0
Science fiction:1
Skräck:1
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 1(6/12)
Finish That Series:1(10/18)
Hyllvärmare:7(29/42)
Tre på tre:0(3/3)
Vi möts igen:2(4/6)

Författare
Olika författare: 8
Ej läst tidigare:5

Kvinnor: 1
Män:5
Duo:1

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:0
Inbunden/Kartonnage:6
Ljudbok:0
Pocket:1

Språk
Originalspråk (svenska): 7
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:7
Streamingtjänst:0

Recensionsexemplar: 0

In/ut
Antal nykomna böcker: 0
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Tio över ett av Ann-Helén Laestadius
Månadens överraskning: Nattavaara av Thomas Engström & Margit Richert
Månadens besvikelse: Koka björn av Mikael Niemi
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Läsningen i juni gick lite i vågor, kanske mest för att jag var på semester - en rundresa med buss från Malmö via Stockholm, längs hela Höga kusten, Kiruna ända upp till Lofoten och Nordkap. Och hem över Finland. De första och sista etapperna var mest transportsträckor så där blev det mycket läst, men däremellan läste jag knappt något alls. Tanken var att jag skulle läsa böcker som utspelar sig i trakterna där jag var och det lyckades jag med. Ibland bättre än vad jag ens hade planerat. Sidantalet ökade något, men antalet böcker blev detsamma som förra månaden; sju stycken. Jag tror att det är ett antal som jag börjar känna mig bekväm med. Snittet blev faktiskt samma som i maj, 3, 71.

Fyra av böckerna (Gyllander, Pettersson, Engström & Richert, Lindqvist) ingår i olika serier och tre (3!) av dem är första delen i sin respektive serie. En av dem (Lindqvist) ingår i min Finish That Series-utmaning. En Boktolva blev det också (Westö) och faktiskt två stycken Vi möts igen (Niemi, Gyllander). Samtliga utmaningar går fortfarande bra, jag ligger antingen i fas eller före.

Hyllvärmarläsningen går fantastiskt bra i år. Alla böcker jag läste i juni var faktiskt hyllvärmare. Inte bara var de hyllvärmare utan samtliga var så varma att de varit med i Hett i hyllan. Det var helt omedvetet och det gör mig riktigt glad. Något som däremot inte alls går så bra är läsningen av recensionsexemplar. Inte ett enda sådant blev det.

In- och utflöde stod helt stilla i juni. Inga nya böcker in och inga böcker ut. Så ett nettoresultat på 0. Det är ju bra.

Om månadens bästa: Jag vet inte om det att jag var på plats i Kiruna när jag läste gjorde Tio över ett så bra, men klart bäst var den.
Om månadens överraskning: Nattavaara överraskade ordentligt, eftersom jag hört ganska mycket negativt om den. Mig passade den ypperligt.
Om månadens besvikelse: Förmodligen hade jag felställda förväntningar på Koka björn. Den var inte dålig, men den var inte den bok jag trodde.
Om månadens roligaste: Det var en del humor i många av böckerna, men jag skulle inte kalla någon av dem för rolig.
Om månadens mysigaste: Något mys var det däremot inte i någon av dem.
Om månadens otäckaste: Inte heller skulle jag kalla någon av dem för otäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar