lördag 16 maj 2015

"Att dö väl" av Eva Holmquist & Oskar Källner

Genre: Science fiction
Antal sidor: 106
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Ordspira förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: e-bok (epub)
Källa: Rec ex
Utläst: 24 april 2015






Första meningen: Hissdörren öppnades och Hanna klev ut på kommandobryggan.

Baksidetext
Mänskligheten står inför utrotning. Grendlarna, en ras av ostoppbara krigsmaskiner, förtär värld efter värld. Hanna, en ung djurtämjare, och Alina, en av kolonialmaktens främsta exobiologer, kastas rakt in i ett uppdrag som kommer att avgöra hela mänsklighetens framtid.

Min kommentar
Det här är en novell med en intressant historia. Deltagarna i Steampunkfestivalen 2014 möttes av en annorlunda uppmaning: Låt oss döda dig! De två som hade de mest fantasifulla sätten skulle få äran att dödas just så i en novell av Eva Holmquist och Oskar Källner. Detta är alltså resultatet.

Det här är en fantastisk liten historia och jag blir imponerad över hur komplett den är, trots sin korthet. Det är spännande och det känns nytt. Vad sägs om grendlar, en ras som utgörs av krigsmaskiner (tänk typ transformers och stora krigsskepp), vars små skepp diar moderskeppet. Eller trumpar, en djurras som kanske påminner lite om elefanter och som har ett fiffigt sätt att kommunicera på.

Här finns flera komplexa karaktärer, bland annat Hanna och Alina, som också är de som berättar. Alina är exobiolog som fått i uppdrag att skapa ett virus som ska ta kål på de fientliga grendlarna. Hanna är djurtämjare vars uppgift är att tämja de stora trumparna som ska hjälpa till att leverera viruset. Min favorit är nog ändå Baloo, cynikern, som man kanske kan kalla ett bihang till Hanna.

Slutet är egentligen inget slut, utan det lämnas öppet. Något som jag gillar, speciellt när det handlar om science fiction (och skräck). De två fantasifulla sätten att dö på då? Jo, de är verkligen annorlunda. Och riktigt, riktigt otäcka.

Jag har tidigare bara läst en av Eva Holmquists noveller, Vellians armé vinner alltid, som Att dö väl faktiskt påminner lite om. Oskar Källner har länge varit en av mina favoriter och nu är frågan om inte också Eva Holmquist är på väg uppåt i min lista. Det här är i alla fall ett samarbete som fungerat väldigt väl, åtminstone om man ska döma efter resultatet.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 5,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 4,0 i genomsnitt (beräknat på 6 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Att dö väl: Bokhuset, Farbror Atlas och Endast Eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Synd att det är sci-fi för det får jag rysningar av direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju sci-fi så detta passade mig väldigt bra :)

      Radera
  2. Trots det höga betyget så känner jag ... nja ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man måste nog uppskatta sci-fi, tror det är en förutsättning :)

      Radera