tisdag 19 maj 2015

Tematrio - Olästa klassiker

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans uppgift: Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!

Ja... tre stycken ska jag väl klara av att namnge. Men vad är egentligen en klassiker? Hur gammal måste den vara för att räknas dit?

1. Iliaden av Homeros tänkte jag faktiskt ge mig på i sommar.

2. Alice i Underlandet av Lewis Carroll har jag vissa funderingar på att läsa.

3. Mörkrets hjärta av Joseph Conrad hittar jag referenser till stup i kvarten och det gör mig onekligen en aning nyfiken.

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det har du rätt i, tänkte inte ens på det när jag försökte hitta tre jag var nyfiken på :)

      Radera
  2. Iliaden! - det var spänstigt! Alice i Underlandet har jag försökt med hur många gånger som helst utan framgång. Mörkrets hjärta är inte någon favorit, precis,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft Iliaden stående i hyllan sedan 1996, för så där tio år sedan lovade jag mig själv att den skulle läsas på nästa resa till Grekland. Hur det än är så håller jag det jag lovat.

      Radera
  3. Odysseen läste jag för länge sedan men Iliaden ligger än så länge oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Odysséen får bli nästa projekt, den har stått här sedan 1995 :)

      Radera
  4. Jag gillar alla dina tre, men Iliaden fick man ha lite tålamod med, tyckte jag nog :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte mig nog en sång varje dag, tror inte jag mäktar med mer än femton sidor i taget :)

      Radera
  5. Oj, jag har läst alla tre! Gillade dem alla, men kanske lite särskilt Iliaden :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, härligt! Äntligen någon som är positiv ;)

      Radera
  6. Bra trio, jag har läst Alice i underlandet. Men Iliaden är nog lite svår men fixar du säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli små bitar av Iliaden, textmassorna ser inte speciellt kul ut.

      Radera
  7. Åhå - två nämnde du (1 och 3) som jag typ glömt finns... Däremot har jag läst "Alice i underlandet" och tycker väl att den är lite väl rörig för min smak (den är lika galen som Disney's klassiska tecknade ungefär)... (; (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag sett Disneys tecknade, men jag såg den med Johnny Depp för ett tag sedan, den gillade jag :)

      Radera
  8. Av dessa har jag bara läst Conrads Mörkrets hjärta - kuslig och bra. Alice i Underlandet borde man ju förstås ha läst, o Illiaden blev jag intresserad av nu när den nämndes... Rackarns så många böcker det finns att bli nyfiken på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nästan för många böcker att läsa, det verkar vara ett evighetsjobb :)

      Radera
  9. Alice i Underlandet funderar jag också på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit kul att läsa originalet, man har ju sett och läst så många versioner :)

      Radera
  10. Alice i underlandet läste jag för barnen när de var små. Fast det kanske var någon friserad/kortad variant, jag minns inte. Själv tyckte jag den var läskig när jag var liten, men när jag läste den för barnen fick jag mer ut av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har något svagt minne av att ha läst Alice, men jag har svårt att tro att det var hela. Tycker jag borde komma ihåg det :)

      Radera
  11. Olästa för mig med, men Alice i Underlandet funderar jag på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade det varit intressant att läsa originalet :)

      Radera