fredag 22 maj 2015

Klassikerutmaning - Sommaren 2015

För ungefär 20 år sedan köpte jag två riktiga klassiker, Iliaden och Odysséen av Homeros, som jag satte in i hyllan. Och där har de stått. Så gamla olästa böcker stör mig rejält, men de verkar så jobbiga att läsa. Jag menar, de är skrivna på vers. På vers!

Därför lovade jag mig själv, för kanske tio år sedan, att nästa gång jag åker till Grekland så ska jag minsann läsa Iliaden. Så, i år blir det dags.

Det var nästan som att det var meningen för plötsligt dök Lyrans klassikerutmaning upp och jag tänkte först att det är ju inte lönt att vara med där med bara en bok, men när jag upptäckte att det fanns andra som också bara hade en enda bok ändrade jag mig.

Mitt sommarprojekt blir alltså Iliaden (Odysséen får vänta till nästa Greklandsresa). Jag tänkte mig nog en sång om dagen, de verkar vara runt femton sidor långa och det kan nog vara vad jag mäktar med. Tyvärr finns den inte som e-bok så jag måste släpa med mig min tunga pappersbok, men det kan det väl vara värt.

8 kommentarer:

  1. Klart du ska vara med! En klassiker är ju också klassikerläsning. Och vem vet, kanske får man ett infall och läser någon mer när man ändå är i farten... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske slinker det ner någon mer, men jag har lite svårt att tro det :)

      Radera
  2. Jag har inte bestämt mig än men det blir nog något lättsammare än ditt val.
    Ser framemot att höra boken det sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju velat läsa de där böckerna i evigheter, men det tar verkligen emot.

      Radera
  3. Ja du har valt några riktigt rejäla klassiker. Skulle också vilja läsa dem vid något tillfälle. Men det blir inte denna sommar,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer än en av dem blir det nog inte, får spara den andra så får jag en anledning att åka till Grekland igen :)

      Radera
  4. Jag har bara läst utdrag ur dem båda och i ärlighetens namn räcker det mer än väl för mig. Även om jag kan versmåttet och rytmen tycker jag det är jobbigt att läsa på hexameter. Skulle jag läsa någon av dem i helhet är det Odysséen som gäller. Illiaden tycker jag verkar så trist. Ska bli kul att läsa om din upplevelse av att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja, jag kan väl inte påstå att jag ser fram emot läsningen, men femton sidor varje dag borde jag klara :) Och jag vill ju ha den läst, jag vill bara inte läsa den :)

      Radera