fredag 8 maj 2015

Bokbloggsjerka 8 – 11 maj

Fredag igen och som vanligt dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckans fråga kommer från Mia: Hur får du plats med alla böcker?

Jag har ett eget rum för mina böcker, men jag tror inte jag skulle säga att de får plats ändå. Det står bokhyllor längs med alla lediga väggar. Tyvärr är nästan en hel vägg upptagen av inbyggda garderober och på två andra ställen finns det elkontakter som gör att det inte kan stå någon hylla där. Så rummet är i stort sett fullt, eventuellt kan jag få plats med en hylla till. Dessvärre är hyllorna knökfulla, det ligger böcker ovanpå i nästan alla rader och jag tror att den eventuella nya hyllan skulle bli i alla fall halvfull om jag satte in "ovanliggarna" där.

Jag har stränga regler om att jag inte får sprida ut böckerna utanför det här speciella rummet och det är en diskussion jag inte vill ta. Vi har ju faktiskt redan en större lägenhet än vad vi behöver bara för att få plats med mina böcker...

Det är ju därför jag har börjat försöka ge bort böcker, maxgränsen är ju nästan nådd, men det är svårt att skiljas från sina vänner.

E-böcker är jag fortfarande inte riktigt glad i, jag tycker det ofta är problem med formateringen vilket gör det svårt att läsa. För att inte tala om hur svårt det är att bläddra tillbaka och hitta det där stället där det står väldigt viktig information som man har glömt bort.

60 kommentarer:

  1. vi har bokhyllor i alla rum - utom i badrummet :)
    Alla böcker finns inte som e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju lite andra intressen än böcker också så de övriga rummen är fyllda av andra grejer :) Och så vill jag ha lite luft också, gillar inte alls när det blir för tätt mellan saker.

      Radera
  2. Eftersom jag bor i en etta så är hela lägenheten dedikerad till böcker, men skulle gärna vilja uppgradera mig i framtiden och ha ett eget bibliotek :) Men håller med om e-böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett eget bibliotek är bra att ha :)

      Radera
  3. Hade gärna velat ha ett eget rum för mina böcker. Det vore en dröm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade velat ha ett större rum :)

      Radera
  4. Ett rum för böckerna verkar inte räcka här hemma heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de förökar sig på nätterna, när man inte tittar.

      Radera
  5. Ett eget rum för böcker låter trevligt - jag har lite i flera olika rum, men ett eget bibliotek är ju drömmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft tur och i stort sett nästan alltid kunnat ha ett rum för böcker, men man är ju aldrig nöjd :)

      Radera
  6. Et eget rom for bøker hadde vært drømmen! Nå står flesteparten av bøkene i stuen...og litt rundt omkring ellers også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får inte plats några böcker på några andra ställen än i just det rummet :)

      Radera
  7. Jag tycker det låter härligt ändå, om ett barn till flyttar skulle jag kunna inreda ett bibliotek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé! Byta ut barnen mot ett bibliotek :))

      Radera
    2. Då har du ju något att se fram emot ;)

      Radera
  8. Du får börja specialbygga egna hyllor runt eluttagen! Kanske sätta upp en liten vägghylla ovanför dörrkarmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en liten fobi mot hyllor som hänger på väggen. Hade en ovanför sängen när jag bodde hemma. Den föll ner en kväll när jag pratade med min syster i telefon. Om inte hon hade ringt så skulle jag ha legat i sängen och fått hyllan över mig.

      Runt eluttagen låter som en idé värd att prövas :)

      Radera
    2. Vi har öppna hyllor utan baksida, då är det bara att se till att det inte kommer en stolpe framför uttaget. Vi har en inbyggd lampknapp också, bara att sticka in handen i hyllan och klicka ;-)

      Radera
    3. Jag har som krav nu att det måste vara dörrar på hyllorna, så jag slipper damma :)

      Radera
  9. Jag vill också kunna bläddra i mina böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill alltid gå tillbaka och kolla upp något. Omöjligt i en e-bok.

      Radera
  10. andra intressen... haha, du skulle se antal musikinstrument hos oss :)
    Vägguttag fixar jag numera noggrant i förväg, jag tar sån där förlängningssladd mellan böckerna, med flera uttag.

    SvaraRadera
  11. Vi kan trycka in två smala hyllor till, Men sedan finns det inget mer väggutrymme. Men jag rensar regelbundet och gör läsande släkt och vänner glada :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gett bort över 100 böcker, men det gör ingen skillnad alls :)

      Radera
  12. Jag gillar också fortfarande vanliga böcker bättre än e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker kan jag tolerera som e-böcker, men jag saknar ändå det där bläddrandet.

      Radera
  13. För mig är det också böcker i pappersformat som gäller och jag gör mig kontinuerligt av med böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger bort böcker som jag inte gillar. Problemet är bara att jag ju då måste läsa dem först. Och inte gilla dem.

      Radera
  14. Vi har en oinredd vind, där skulle jag vilja inreda ett stort allrum där jag kan ha böcker och man har tvspel och datorer och liknande :) Får se om man lyckas övertala sambon bara och jag vet att inreder vi övervåningen om så bara halva så kommer det blir rätt tomt här nere istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en lysande idé. Du får sälja in den som att det blir mycket bättre för sambon.

      Radera
  15. Du kan kanske ha vägghängda hyllor ovanför vägguttagen? Lösa hyllplan som sätts på väggen kan bli riktigt snyggt faktiskt. Vi hade några sådana i vår förra lägenhet, i vårt gå in och bak ut sovrum så hade vi några hyllplan på väggen för vissa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lite besvärlig med mina bokhyllor, jag vill att de ska vara likadana och ha dörrar. Vägghängda går bort på grund av dålig erfarenhet av nedfallande sådana.

      Radera
  16. Går det inte att riva ut garderoberna och bygga hyllor istället? Men ni kanske använder dem... och som Helen säger: vägghängda hyllor är inte så dumt! Men se till att de sitter fast ordentligt. Jag har fått fästa om de som pappa satte upp åt mig eftersom de började luta oroväckande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro mig när jag säger att jag allvarligt funderat på detta :) Vi bor ju i en hyreslägenhet så vi kan liksom inte göra för stor åverkan, men jag har funderat på att helt sonika bara ställa bokhyllor framför. Problemet är ju bara att vi använder de där garderoberna :)

      Radera
  17. Vi är uppenbarligen många bokvänner i samma knipa! En period hade jag en soffa full i utrensat. När vi hade gäster var de tvungna att ta med sig minst en bok, mot löfte att aldrig lämna tillbaka den ... det funkade ibland i alla fall ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så motvilliga mottagare, de hade nog gärna tagit emot mycket mer än de får. Problemet är den motvilliga givaren ;)

      Radera
  18. Det låter ändå härligt med ett eget rum för böcker :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Drömmen är ett eget rum till mina böcker. Så avundsjuk på dig:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en speciell känsla att gå in där :)

      Radera
  20. Ett eget bibliotek låter ju inte helt fel :-) Vi har ju bokhyllor i hela huset. Nästan. Inga i köket i alla fall ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge jag håller mig i den rummet så klagar inte sambon. Och det skulle ändå inte få plats bokhyllor (för böcker) någon annanstans i lägenheten :)

      Radera
  21. ja, ett rum för alla böckerna kanske hade varit en idé. men då finge det vara stort

    SvaraRadera
  22. Ett helt rum med bokhyllor vore något :) Det vill jag ha i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något som alla boksamlare borde ha :)

      Radera
  23. Håller med angående e-böcker, kan inte tvinga mig att vara up-to-date på den fronten riktigt. De går att läsa - men gör det inte jättegärna. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undviker dem väldigt gärna, men samtidigt så vill jag tycka om dem :)

      Radera
  24. Jag har sågat hål i baksidorna av några hyllor, när de kommit i vägen för eluttag. På så vis kan jag utnyttja varje liten väggstump i mitt bibliotek. Fast det räcker förstås inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åverkan på bokhyllorna? Nej, det tror jag inte jag vill göra, tänk om man flyttar och eluttaget sitter på ett helt annat ställe... :)

      Radera
    2. Då blir det ett hål till. ;-)

      Radera
    3. Ha ha, det vet jag inte om jag skulle klara :) Och då kommer det ju in damm också... Nej, det tål att funderas på.

      Radera
  25. För en bokälskare finns det nog ingen lösning på det eviga problemet med hur böckerna ska få plats.. Det är som att boksamlingen helt enkelt anpassar sig efter de ytor som finns. ;)

    Själv ger jag bort böcker och läser mycket e-böcker och låneböcker från biblioteket. Det är inte så viktigt för mig att äga det jag läser. Men mina bokhyllor är ÄNDÅ proppfulla.

    Angående e-böcker så har jag hittills aldrig haft problem med formateringen. Jag tycker tvärtom att det är kanon att kunna ändra textstorlek och typsnitt så att det blir bekvämt + att plattan är väldigt lätt och skön att hålla i jämfört med de flesta pappersböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är fel på formateringen i varenda e-bok jag läser, eller så är de bara sämre korrekturlästa. Tror inte jag någonsin kommer att föredra e-böcker. När jag läser så bläddrar jag ofta tillbaka för att kolla upp vad jag kan ha missat och det är inte speciellt lätt gjort i en e-bok. Däremot älskar jag ju hur lätt det är att göra anteckningar :)

      Radera
  26. Du ligger före, men förr eller senare så ......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har säkert några år till godo rent åldersmässigt :)

      Radera
  27. Ett bibliotek vore trevligt. Fast jag skulle ändå vilja ha böcker i vardagsrummet också - det är världens trevligaste inredning för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vardagsrummet är dessvärre helt fullt, jag samlar ju på film också :)

      Radera
  28. Det jag älskar med att läsa e-böcker är att jag tar en printscreen på just det stället som jag vill speciellt spara på, det viktiga som står.. då har jag plötligt min viktiga bokhylla bland mina foton, de viktiga från alla böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet så funkar det inte att ta skärmdumpar på min läsplatta, men det hade nog inte spelat någon större roll. Det lilla jag vill komma ihåg från de böcker jag läser minns jag ändå :) Dessutom är min dator redan fylld av allehanda skräp och behöver inte alls att jag börjar samla på något mer :)

      Radera