tisdag 26 maj 2015

Top Ten Tuesday: Böcker att ta med sig till stranden


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Books I Plan To Have In My Beach Bag This Summer or Ten Books I Think Make Great Beach Reads.

Eftersom det om några veckor är dags att göra en lista på sommarläsningen så känner jag att det blir lite dubbelt om jag väljer första delen, så jag tänkte i stället lista böcker som passar för sommarläsning. Eller sådana jag tror skulle passa i alla fall. Alltså, en blandning av dem båda. De fem första har jag läst, de fem sista har jag inte läst.

1. Stål av Silvia Avallone
2. Porto Francos väktare av Ann Rosman
3. Sommardöden av Mons Kallentoft
4. Ensam på Mars av Andy Weir
5. Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson
6. Britt-Marie var här av Fredrik Backman
7. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald
8. Mr Mercedes av Stephen King
9. Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes
10. Sonen av Jo Nesbø

16 kommentarer:

  1. Låter som en somrig och bra lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre kommer nog inte många av de olästa att bli lästa i sommar :)

      Radera
  2. Både Britt-Marie var här och Läsarna i Broken Wheel rekommenderar är riktigt bra sommarläsning :-) Stål passar nog också väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt jag ska försöka klämma in Britt-Marie i sommar, det känns som att det är dags.

      Radera
  3. En trevlig läslista för strandläsning.

    SvaraRadera
  4. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar har jag i min bokhylla och väntar på att bli läst. Tror också att den passar till sommaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske läsa den nästa sommar, för i år blir det nog inte :)

      Radera
  5. Ensam på Mars ligger i min lånehög och Mr Mercedes väntar jag på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensam på Mars var en väldigt speciell bok, jag funderar fortfarande på den. Mest på hur jag själv hade reagerat :)

      Radera
  6. Låter som en trevlig lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fem första är i alla fall bra :)

      Radera
  7. Ser ut att vara en fin lista med blandad sommarläsning. Är sugen på att läsa flera däribland Britt-Marie ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste läsa Britt-Marie snart, nu ska ju mamma få den på söndag och jag vill ju inte att hon "råkar" avslöja något :)

      Radera
  8. 6, 7 och 10 är bra böcker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja, jag kommer nog till dem jag också :) Åtminstone Britt-Marie måste jag försöka hinna med snart.

      Radera