söndag 31 maj 2015

En smakebit på søndag: Señor Peregrino

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Boken jag läser just nu är Señor Peregrino av Cecilia Samartin, den handlar om Jamilet, en ung mexikansk flicka som tar sig till USA och till sin moster.

I min smakebit, från sida 110, har hon precis fått jobb på ett mentalsjukhus där hon bara ska ha hand om en enda patient.
Frukostbrickan var ståndsmässigt dukad: en stor tallrik med kupa över och en kanna ångande hett kaffe. Någon hade också gjort sig besväret att lägga dit dagens post. Jamilet tyckte att det var konstigt, eftersom de andra patienterna var tvungna att gå till kafeterian för att få sin frukost utportionerad på plasttallrikar tillsammans med en förpackning mjölk eller apelsinjuice. Kaffe och cigaretter fanns till försäljning i matsalen.

40 kommentarer:

  1. Denna bok har länge funnits med på min att-läsa-lista och jag har hört många som tycker om den. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills är den väldigt intressant :)

      Radera
  2. Jag har några av dessa böcker men har liksom inte fattat om man ska läsa dem i ordning eller om det är olika berättelser.
    Tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en trilogi, i alla fall än så länge, och denna är första delen.

      Radera
  3. Det er lenge siden jeg las boka, og jeg likte den godt! Takk for smakebiten og god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får nog säga att jag gillar den jag också :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Ser fram mot att läsa vad du tycker så jag vet om den ska hamna på läslistan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog egentligen bättre än jag trodde :)

      Radera
  5. Har hört bra saker om den här boken så det ska bli kul att se vad du tycker sen. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit ungefär halvvägs nu och den är bra :)

      Radera
  6. Det här är en författare som jag är nyfiken på :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den hittills i alla fall :)

      Radera
  7. man undrar onekligen över fortsättningen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit halvvägs nu och jag är fortfarande nyfiken :)

      Radera
  8. Specialbehandling... man undrar vad det beror på? Får väl ta reda på det genom att läsa boken kanske - tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där speciella patienten är jag väldigt nyfiken på :)

      Radera
  9. Samartin är en författare jag är sugen på men inte läst något av än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått länge i hyllan, men jag är glad att jag tagit tag i den nu.

      Radera
  10. Cecilia Samartin är en av mina favoriter! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt speciellt, långsamt men ändå väldigt spännande :)

      Radera
  11. Svar
    1. Jag läste precis på baksidan nu att den jämförs lite med Vindens skugga och Tusen strålande solar. Det kan nog kanske stämma.

      Radera
  12. Den har jag läst och tyckte den var ok. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  13. Då undrar man ju vem brickan är till? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis undrar man ju det... jag vet, men jag vet ändå inte vem det är ;)

      Radera
  14. En smakbit som gör mig nyfiken på fortsättningen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berättarstilen kittlar fantasin :)

      Radera
  15. Ny bok för mig! Fint omslag har den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt ett omslag som jag ser, det är ju massor av färger :)

      Radera
  16. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvvägs är den intressant och jag har en känsla av att det fortsätter :)

      Radera
  17. Den här smakbiten lockade mig att lägga till på attläsa-listan! Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kan rekommendera den, i alla fall än så länge :)

      Radera
  18. Jag har inte läst, men en kund på biblioteket lånade alla Cecilia Samartins böcker idag, så jag antar dom är bra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl redan nu säga att det kommer att bli fler Samartin :)

      Radera
  19. En bok jag läst men inte direkt funderat på efter det :) Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, men några större funderingar har jag inte haft efteråt.

      Radera