måndag 18 maj 2015

TV-serie: Game of Thrones - Säsong 4

Titel: Game of Thrones
Originaltitel: Game of Thrones
Genre: Fantasy
Skapad av: David Benioff, D.B. Weiss, George R.R. Martin (böcker)
Skådespelare: Peter Dinklage, Lena Headey, Kit Harington, Emilia Clarke, Maisie Williams
Premiär: 2014-04-06
Produktionsland: USA | Storbritannien
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på DVD 6 april till 2 maj 2015





Handling
Kriget mellan de olika kungahusen går vidare. Huvuddelen av Westeros styrs av Lannisters, men två fraktioner står fortfarande emot; Greyjoy och Baratheon. Lannisters lyckades vinna på slagfältet bara tack vare huset Tyrells hjälp. Som tack ordnas ett giftemål mellan kung Joffrey och Margaery Tyrell.

Två kungahus står fortfarande utanför striden; Vale of Arryn och Dorne. Prinsen Oberyn av Dorne dyker upp hos Lannisters för att vara med på kungabröllopet.

Daenerys Targaryen, på andra sidan havet, styr nu en armé av Obefläckade och tre växande drakar. Hon är sysselsatt med att befria alla slavar på vägen.

Uppe i norr växer vildingarnas armé och de är fast beslutna att ta sig över/genom/förbi muren för att fly från de vita vandrarna. Nattväktarna försöker förbereda Castle Black för en stor strid.

Familjen Stark har det fortfarande jobbigt och de är utspridda i hela kungariket.

Min kommentar
Först ett varningens ord: Hela det här inlägget är att betrakta som en spoiler.

Det bästa med hela den här säsongen är att Joffrey äntligen dör. Jag brukar verkligen inte känna så starkt att någon måste dö, men han tog fram alla dåliga sidor i mig. Tyrion, som är en favorit, blir anklagad för mordet, av sin sjuka syster. Alltså, den familjen har ju inte alla hönsen hemma. Jag tycker det är tråkigt att Tyrion inte får så mycket plats den här säsongen (han sitter ju inlåst i en fängelsehåla). Jaime börjar mer och mer bli en "bra" person så honom börjar jag tycka bättre om. Bland annat hjälper han Tyrion att fly över havet. Men hans syster, Cersei, hon är också en sådan där karaktär som får mig att bli en dålig människa.

En annan av mina favoriter är Arya Stark, som fortfarande hålls fången, eller vad man ska kalla det, av The Hound. Den relationen blir bara konstigare och konstigare. Bran Stark fortsätter sin resa med och han är nog den enda Stark som jag faktiskt inte är så förtjust i. Dessutom blir det väl konstigt i de scener där han är med. Visst, det är en fantasy, men det får ju finnas gränser där också. Systern Sansa är det rejält synd om, den stackaren bara skuffas runt som en möbel. Jon Snow har det tufft däruppe i norr, han har ju inte bara att kriga mot de yttre fienderna, utan även den skitstövel som är hans chef.

Familjen Baratheon bryr jag mig knappt om, där finns liksom ingen att gilla. Men han räddar ju i alla fall Westeros från invasion. För den här gången.

Daenerys (som mycket väl kan vara min största favorit) får problem med de städer hon invaderat. När hon inte längre är på plats så försöker de göra uppror. Drakarna ställer till det en del också, de börjar döda boskap. Och barn. Det betyder att hon har fullt upp och hon har inte riktigt tid att ge sig in i kampen om järntronen.

Jag får nog säga att jag tycker att den här säsongen har varit den svagaste. Inte sämre, men svagare. Det har varit väldigt mycket snack och väldigt lite verkstad. Förutom de två sista avsnitten, Hela avsnitt nio handlade om striden på muren, när vildlingarna försöker ta sig över. Det var ett helt sanslöst trist avsnitt.

Game of Thrones är verkligen en helt fantastisk serie, som har lyckats trollbinda både sambon och mig. Jag är till och med helt såld på introt, det är helt magiskt. Och jag är så glad att sambons kollega sa, innan vi började titta: "Fäst dig inte vid någon. Alla dör." Så sant.

Och så den sedvanliga slutklämmen... [spoiler]I norr kommer Sams "tjej" tillbaka från Mullvadsbyn, som helt raserades av de vildlingar som smugit över muren i förväg. I striden som uppstår vid muren så dör vildlingen Ygritte i Jon Snows armar. Anfallet slås med nöd och näppe tillbaka och Jon Snow ger sig ut för att döda Mance. Det går inte så bra, men hela Westeros blir räddat av Stannis armé som plötsligt dyker upp.

Cersei hotar att avslöja vem som egentligen är far till hennes barn om hon tvingas gifta sig med Tyrell. Så långt går det inte eftersom Tyrion, innan han flyr, dödar Tywin. Och Shea.

Sansa har blivit bortförd av Littlefinger och finns nu hos mostern Lysa, som kastas genom Månporten. Hennes galne son Robin skickas bort av Littlefinger för att lära sig kriga. Arya är på väg mot Eyrie med The Hound, men när de får höra att Lysa är död så fortsätter de gå (jag som hade hoppats att systrarna skulle återförenas). De stöter på Brienne, som dödar The Hound. Arya fortsätter mot Bravos och får plats på en båt mot norr.

Bran Stark och hans resesällskap attackeras av skelett, men blir räddade av en liten flicka(?) och blir förda till underjorden. Under Trädet.

Daenerys har, som sagt, problem med sina drakar. Som hon till slut låser in. Hon avskedar den trogne Jorah när hon får reda på att han spionerat för Baratheons räkning.
[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,5 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 9,5 i genomsnitt (beräknat på 761 275 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar