fredag 1 maj 2015

Bokbloggsjerka 1 – 4 maj

Fredag igen och som vanlig dags för Annikas bokbloggsjerka.

Spin-offen på förra veckans fråga kommer från Robert: Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Det är ju lite svårt det här, utan kristallkula och jag verkar ha förlagt min. Det finns ju många som redan räknas till moderna klassiker, som Den långa flykten av Richard Adams (1972), Moment 22 av Joseph Heller (1961), Flugornas herre av William Golding (1954) men det är kanske inte sådana som menas med frågan.

Lite mer moderna böcker kanske? Jag är helt säker på att Harry Potter kommer att överleva i många hundra år, kan inte tänka mig att barn/ungdomar någonsin kommer att tycka att de är tråkiga. Jag tror också att det mesta av Stephen King kommer att överleva, många av böckerna har ju redan 30 år på nacken. Boktjuven av Markus Zusak kan nog tänkas bli en klassiker och jag håller nog med Annika om att Patient 67 av Dennis Lehane kommer att överleva på sin genialitet. Frågan är om inte Barn 44 av Tom Rob Smith kan höra hemma där också.

Problemet är ju att ingen av oss kommer att få veta detta, förmodligen och jag har egentligen alltid haft svårt att spekulera om sådant som jag aldrig kommer att få veta svaret på.

52 kommentarer:

  1. Ja, Harry Potter så klart! Där tror jag du har helt rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på Harry Potter, det är böcker som är helt tidlösa. Och bra är de också :)

      Radera
  2. Harry Potter absolut, ja frågan är hur moderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2000-talet måste ju vara modernt i alla fall :)

      Radera
  3. Boktjuven tänkte jag inte på, men det är klart. Och HP såklart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven är en helt fantastisk bok, så den borde överleva.

      Radera
  4. Räknar redan Stephen Kings böcker som "moderna klassiker". Inte lätt att spåna vad som ses som klassiker om hundra år, Harry Potter ligger nog nära till hands om man tänker ur senare generationers perspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag räknar nog King dit också, men jag tror han håller om 100 år också :)

      Radera
  5. Harry Potter är nog inget dumt förslag.

    SvaraRadera
  6. Boktjuven har jag faktiskt läst, men du har nog rätt i att den kommer bli en klassiker. Barn 44 blir jag lite nyfiken på. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog säga att jag aldrig läst en bok som Barn 44 :)

      Radera
  7. Tror också på HP även fast jag bara läst första boken!

    SvaraRadera
  8. Harry Potter tror jag verkligen på :-) Boktjuven kan jag absolut tänka mig, även om jag inte skrev det, och Patient 67 ska jag spana efter på Myrorna imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patient 67 kanske faller på att det inte blir riktigt samma om man läser om den, men då kanske man å andra sidan upptäcker andra saker :)

      Radera
  9. Någon Stephen King borde kvalificera sig - frågan är vilken. Kul att vi hade några samma. Då måste det ju vara rätt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller vilka :) Tror också på att majoriteten vinner :)

      Radera
  10. HP verkar de flesta ha på sin lista. Barn 44 har jag inte läst, men jag har funderat på det så jag kanske ska ta tag i det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passa på att läsa Barn 44 innan du ser filmen :)

      Radera
  11. Jo vi är nog många som letat efter spåkulan ... :-D
    Inser att jag blir tvungen att läsa Lehane. För det har jag inte gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lehane är bra, speciellt Patient 67.

      Radera
  12. Harry Potter hade jag också som förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi verkar vara rörande överens om Harry Potter :)

      Radera
  13. Harry Potter är vi uppenbarligen många som tänkte på.
    Det verkar också vara flera som tror på Boktjuven som kommande ungdomsklassiker. Det förvånar mig, för mig imponerade den verkligen inte på, men fel har jag haft förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är omöjligt att gilla alla klassiker, det gör jag inte med de som finns nu heller :)

      Radera
  14. Stephen King tror jag också på, han är ju ändå ganska ensam i sin genre dessutom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I alla fall ensam på den nivå som han är :)

      Radera
  15. Boktjuven tänkte jag inte på, den var väldigt bra, så hoppas det blir en ungdomsklassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varför ungdomsklassiker? Den passar för alla :)

      Radera
  16. Jag tror också på HP fast jag bara läst första boken (men fler ska det bli), Boktjuven känns klockren. Barn 44 har jag inte läst men den står på läslistan. Patient 67 och Moment 22 är jag lite osäker på om jag har läst men jag får väl ta reda på det genom att börja läsa dem ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på att man kan glömma om man har läst Patient 67 ;) Harry Potter måste du ta tag i!

      Radera
  17. HP kom också med på min lista!
    Boktjuven och Patient 67 är böcker som jag verkligen borde läsa. Tror till och med att båda ser i bokhyllan, helt olästa! FÅr peppa mig själv att jag har bra böcker att se framemot! =)

    Barn 44 är en rätt ny bok, eller har jag fel där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har bra läsning framför dig om du har kvar både Boktjuven och Patient 67.

      Barn 44 är inte speciellt ny, den är från 2008-2009 eller så. Jag vet inte om det räknas som rätt ny :)

      Radera
  18. Harry Potter, så självklart. Vore konstigt annars.

    SvaraRadera
  19. Harry Potter. Igen. Alla tycks vara överens. Känns som om jag måste läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men har du verkligen inte läst Harry Potter?! ;)

      Radera
  20. Jag håller med dig. Såklart :)

    SvaraRadera
  21. Harry P - självklar kandidat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn och ungdomar kommer förhoppningsvis aldrig att sluta fascineras av äventyr, magi och spänning :)

      Radera
  22. Her var det mange gode kandidater og Boktyven er jeg selvfølgelig helt enig i. Den har en spesiell plass i hjertet mitt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev oväntat förtjust i Boktjuven :)

      Radera
  23. Harry är med på min lista med. Gillar både Patient 67 och Barn 44 och hoppas de överlever, men hade svårt för Boktjuven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att vi aldrig kommer att få veta.

      Radera
  24. Nej, det är ju ganska meningslöst att hålla på att spekulera om sådant som vi aldrig får veta svaret på, men det kan vara intressant att diskutera vad det är som gör att en bok överlever och inte bara glöms bort direkt efter bokrean. Jag gillade verkligen Patient 67 och ska kolla upp Barn 44. Boktjuven tyckte jag inte om, men det är förmodligen något i mig som brister och inte i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad som gör en klassiker är intressant, jag tror att det kan ändras över åren, men man får ju hoppas att välskriven alltid är ett kriterium.

      Det är ju så där med klassiker nu också, jag gillar verkligen inte alla bara för att någon har bestämt att de ska vara klassiker. Man har ju alltid sina egna preferenser :)

      Radera
  25. Harry Potter är ju en ganska bra gissning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror inte att det är en högoddsare :)

      Radera