söndag 17 maj 2015

En smakebit på søndag: Ensam på Mars

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Just nu läser jag en bok som jag sett fram emot väldigt mycket, Ensam på Mars av Andy Weir. Knappt halvvägs så gillar jag den, det är ganska mycket tekniska detaljer, men det uppvägs av spänning och humor.

Plötsligt började det dyka upp kursiva avsnitt som handlade om tillverkningen och ihopsättningen av en speciell del av habitatets "tältduk". Det får mig att bli väldigt nervös för fortsättningen... Smakebiten kommer från sida 189.
Lewis och Beck öppnade förhandsförråd 309. Så gott de kunde i sina klumpiga rymddräkter tog de fram de olika segmenten av habitathölje och placerade dem på marken. Tre hela förrådssonder var ägnade habitatet.
     I enlighet med en procedur de övat hundratals gånger monterade de effektivt ihop delarna. Specialkonstruerade förseglingsremsor mellan delarna garanterade lufttät hopsättning.
     Sedan de rest habitatets huvudstruktur satte de ihop de tre luftslussarna. I hölje AL102 fanns ett exakt avpassat hål för Luftsluss 1. Beck sträckte höljet hårt mot förseglingsremsorna på luftslussens yttervägg.
     Sedan alla luftslussarna fanns på plats fyllde Lewis habitatet med luft och AL102 utsattes för första gången för tryck. Lewis och Beck väntade i en timme. Trycket sjönk inte; monteringen hade genomförts klanderfritt
.

38 kommentarer:

  1. En väldigt bra bok som jag slukade :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt sanslöst spännande :)

      Radera
  2. Ja, det var rätt tekniskt det där. Men om man är inne i stilen kanske det funkar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här boken funkar på mig :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Fint omslag!

    SvaraRadera
  4. imponerande med alla tekniska detaljer. avsett att förstärka trovärdigheten, kan jag tro. tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och här var det ändå inte speciellt tekniskt :)

      Radera
  5. Har förstås varit klart nyfiken på denna. Även om jag inte direkt har något emot tekniska beskrivningar; blev ändå lite tveksam nu...
    Tack för smakbit. :)

    SvaraRadera
  6. Denna är jag lite nyfiken på :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Har akkurat begynt på denne selv, så leste ikke smakebiten, da jeg kun er på første kapittel enda! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju dumt att läsa i förväg :)

      Radera
  8. Detta bådar inte gott... :) Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt tvungen att ta en paus i läsningen, fick ett stort adrenalinpåslag :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Det där med rymden är nog inte min kopp te... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är bara en annan version (och med lite större problem) av filmen Castaway med Tom Hanks :)

      Radera
  10. Takk for smakebiten! Har lest en del om denne boka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har synts väldigt mycket ett tag nu :)

      Radera
  11. Tyckte jättebra om den här boken. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan olidligt spännande :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Hört en del om denna och är lite nyfiken. :)

    SvaraRadera
  13. Jag börjar bli lite nyfiken på denna :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du typ Robinson Crusoe, med en tvist (rymden) så skulle nog denna kunna passa :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag :)

    SvaraRadera
  15. Jag har hört talas om boken men nu blir jag tveksam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, nej, det är inget att vara tveksam över :)

      Radera
  16. Här skulle ju vara en bok till Kaosutmaningen, var det inte en bok som skulle utspela sig på en annan planet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju inte med i Kaosutmaningen i år, men det stämmer; en bok som utspelar sig på en annan planet. Här har du en :)

      Radera
  17. Titeln är ju olycksbådande... Ska kolla upp den här, tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer som film i höst också, så jag förbereder mig nu :)

      Radera
  18. Denne skal jeg lese, gleder meg til det! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den väldigt mycket, får se om slutet ändrar min åsikt :)

      Radera