torsdag 21 maj 2015

Tisdagsutmaning: Favoritdjur

Den här veckan handlar det om djur på Kulturkollo.

Vilket är ditt fiktiva favoritdjur?

Det djur som jag först kommer att tänka på är Oy, som är en Billy bumlare (jag tror han kan vara den enda av sin sort) och han är med i Stephen Kings saga om Det mörka tornet. Naturligtvis. Jag vet egentligen inte vad man kan likna en Billy Bumlare vid, men den kan härma mänskligt tal och det är precis därför just denna heter Oy. För mitt inte öga såg jag en hundliknande varelse, men mycket, mycket klokare. Och snällare. Och mer lojal. Helt enkelt en hund i kubik.

Efter en stund dök det djur upp som varit min favorit i stort sett i hela mitt liv, så långt tillbaka som till när någon för första gången läste Elsa Beskows Resan till landet Längesen. Och det var väldigt många år sedan... Drakar! Finns det egentligen något mer my(s)tiskt djur än drakar? Böcker, filmer... spelar ingen roll. Jag är bara tokig i dem. Till och med låten Puff the magic dragon. Ända tills något ljushuvud berättade vad den i själva verket sägs handla om.

18 kommentarer:

  1. Den King-boken hade jag inte ens hört talas om. Låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sju böcker (eller åtta om man räknar del 4,5), en helt fantastisk historia :)

      Radera
  2. Helt okända för mig, förututom Puff the Magic Dragon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puff the Magic Dragon kan man ju inte ha missat :)

      Radera
  3. Jag antar att du tänker på skrönan att Puff the Magic Dragon egentligen skulle handla om marijuanarökning. Men låtskrivaren själv har synnerligen ivrigt förnekat detta. Han ville bara skriva en sång om att det kan vara jobbigt att bli vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den jag tänker på, men det är väl klart att han förnekar det. Det hade han ju gjort även om det varit sant. Jag väljer att bortse från det, trots allt, för det är en så otroligt fin och sorglig låt.

      Radera
  4. har inte läst mycket av King. drakar är spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drakar är ett sådant där trigger-ord för mig :)

      Radera
  5. Spännande favoritdjur du hittade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ändå ganska skönt att drakar inte finns :)

      Radera
  6. Intressant med King-boken du nämner, en som jag inte har läst. Drakar är verkligen spännande djur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna om Det mörka tornet är inte som "vanliga" King, utan mer som Pestens tid. Det är ett gäng som vandrar i alla fall :)

      Radera
  7. Älskar också drakar! Den serien av King har jag faktiskt ännu inte läst, har fått något slags motstånd till den men vet inte varför för jag älskar ju King! Får kanske bli ett sommarprojekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va!? Nej, du behöver inte ha något motstånd, den är fantastisk, bara man kommer igenom de två-tre första böckerna :)

      Radera
  8. Drakar - inget för mig. Men jag har faktiskt läst serien om Skämmerskans dotter och där finns det drakar så att räcker länge. Riktigt bra barnfantasy.

    SvaraRadera
  9. Håller med om drakar. Är barnsligt förtjust i Saphira i Eragon och skulle gärna ha en egen Saphira. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saphira är lite för egensinnig för mig (men det kanske alla drakar är) och så har hon fel färg. Jag föredrar grön eller lila :)

      Radera