måndag 11 maj 2015

Film: Dum & dummare 2

Titel: Dum & dummare 2
Originaltitel: Dumb and Dumber To
Genre: Komedi
Regissör: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Manus: Bobby Farrelly, Peter Farrelly, Sean Anders, Mike Cerrone, John Morris, Bennett Yellin
Skådespelare: Jim Carrey, Jeff Daniels, Rob Riggle, Laurie Holden, Rachel Melvin
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 109 min
Serie: -
Såg den på TiVo 30 april 2015




Handling
Det har gått 20 år sedan Harry och Lloyd var ute på sin roadtrip till Aspen. Lloyd har befunnit sig i ett vegetativt tillstånd under dessa 20 år och har vårdats på institution. Harry får ett gammalt brev, från 1991, som hans föräldrar lagrat. Brevet är från Fraida Felcher och hon har skrivit att hon är gravid. Harry och Lloyd ger sig ut på ännu en roadtrip för att hitta Harrys vuxna barn.

Min kommentar
När jag såg Dum & dummare för tjugo år sedan så var det en av de roligaste filmer jag någonsin sett. Scenen när de blir vinkade åt sidan av motorcykelpolisen, som säger "Pullover" är, fortfarande, något av det bästa jag sett. Med detta sagt, för att etablera min typ av humor, vill jag påstå att denna uppföljare kanske inte är riktigt lika kul, men alldeles tillräckligt.

Tyvärr är det nog så att om jag inte hade sett trailern innan så hade en speciell scen varit ungefär fyra gånger så kul, så den förstörde en hel del. Så kan det gå. Det blev ändå många skratt och mycket fniss och det var väldigt mycket "smack-i-pannan-humor", men jag vill verkligen varna för den helt otroligt låga nivån. Den passar inte alla.

Jag har egentligen ingen aning om vad det är som gör att jag gillar detta. Buskis, revyer, dratta-på-ändan humor och korkade människor brukar inte alls passa mig, men det här är kul. En teori är att inga skämt är på någon annans bekostnad, det enda huvudpersonerna driver med är sig själva. Och det gillar jag.

Skådespelarinsatserna är lysande, i alla fall vad det gäller Jim Carrey och Jeff Daniels. Det är helt obegripligt hur man kan spela så dum utan att skratta hela tiden. Vad hade jag inte gett för att ha varit en fluga på väggen under inspelningen.

Filmens största problem, som jag ser det, är människorna som såg första filmen för tjugo år sedan och skrattade sig harmynta, men som nu är två decennier äldre och mognare och ändå förväntar sig samma filmupplevelse. Hur det än är så har man själv förändrats, men det har inte Harry och Lloyd.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 211 betyg).
IMDb hade den 5,9 i genomsnitt (beräknat på 70 195 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag var lite orolig för att se den här, för gillar också ettan väldigt mycket, och det är ju alltid lite farligt med uppföljare. Men satt också och skrattade åt den här, precis min typ av humor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte fatta att det finns de som älskat ettan, som inte alls gillar denna. De är ju likadana :)

      Radera