måndag 4 maj 2015

Film: John Wick

Titel: John Wick
Originaltitel: John Wick
Genre: Action
Regissör: Chad Stahelski
Manus: Derek Kolstad
Skådespelare: Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Willem Dafoe, Alfie Allen, Adrianne Palicki
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 98 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 24 april 2015





Handling
John (Keanu Reeves) får en hund i gåva av sin döda fru, med en lapp där hon uppmanar honom att älska igen och att han ska börja med hunden. När han tar bilen för att köpa lite hundmat så stöter han på delar av ryska maffian i form av mafiosons son. Som vill ha Johns fräcka bil, men John ber dem dra åt skogen. På natten gör de inbrott i hans hem, dödar hans hund och slår honom medvetslös. Vad den något underbegåvade mafiosons son inte vet är vem han egentligen har startat ett bråk med.

Min kommentar
Då är det dags för ännu en bekännelse. Jag har varit lite svag för Keanu Reeves ända sedan Speed. Jag erkänner att det är lite märkligt, för någon stor skådis är han inte. Nåväl. min lilla svaghet gör att filmer han är med i (nästan) per automatik hittar sin väg hem till mig.

Filmen börjar bra och man får små ledtrådar till vad som har hänt, allt serveras inte på en gång. Tack och lov så hade jag läst vad filmen handlade om innan jag började titta så jag blev inte ett dugg förvånad när idioterna dödade hunden. Helt ärligt så kan jag förstå att man ger sig ut på en hämndturné om någon slår ihjäl ens hund.

Den här filmen får mig att tänka lite på Clint Eastwoods filmer, i början av hans karriär. De där filmerna där han dödar fler än vad han säger ord. Lite så är det i den här filmen, den är otroligt rå och brutal, blodet skvätter i nästan varenda scen. Halvvägs in i filmen tänkte jag att jag någon gång måste se om den och räkna hur många som egentligen dör. Jag skulle tro att det ligger på någonstans runt en i minuten. Tack och lov görs det med humor, om man nu kan använda det ordet i det här sammanhanget, och filmen utger sig inte för att vara ett endaste dugg på allvar. Dessutom är jag generellt svag för kyliga hjältar som är extremt duktiga på det de gör.

För mig som gillar action så funkar detta ändå, men det är lite för utdragna stridsscener. Det blir liksom lite för mycket skjutande och blodsplatter. Däremot tror jag inte att en enda bil exploderade, trots att det även fanns biljakter. Det gillar jag. Det är väldigt ovanligt att en bil exploderar när den kör av vägen.

Fotot har jag egentligen inget att säga om, förutom fågelperspektivet över New York som de envisades med att visa flera gånger. Det fick mig att känna ett lätt illamående innan jag överhuvudtaget kunde förstå vad det var jag såg.

Något som fick mig att spärra upp ögonen av förvåning var att Eva Longoria stod med som producent. Du vet hon i Desperate Housewives. Och ja, jag läser eftertexter.

För den som tänker sig att kanske se filmen bara för att Michael Nyqvist är med, så är mitt råd att tänka en gång till. Innan jag såg den här filmen trodde jag inte att han kunde göra en dålig roll. Jag hade fel. Han spelar den ryska mafioson och han gör det med en knagglig... svengelska! Jag känner nog att jag helst glömmer bort den här rollen.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 047 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 149 989 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Bra omtale=) Tror jeg ikke har hørt om filmen,men liker godt action filmer så jeg skal ha den i bakhodet hvis jeg skal på film neste gang.

    SV;Så bra=) hva synes du om "The girl on the train"? hittil har jeg ikke kommet så alt for lang inn i boken, men har lest ca 40 (ebok)sider eller noe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar stenhårda hjältar och mycket action så kan jag rekommendera filmen.

      Har svarat i din blogg :)

      Radera