söndag 3 maj 2015

En smakebit på søndag: Flickoffret

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Boken jag läser just nu är Flickoffret av James Oswald. Det är det första jag läser av honom, men förmodligen inte det sista. Boken utspelar sig i Edinburgh och är alldeles otroligt rå, det är väldigt detaljerade beskrivningar av mordoffer och hur de dog.

Min smakebit kommer från sida 283 och just här finns inga brutala mord.
     "Har ni en minut, sir?"
     McLean stod i dörren till det största utredningsrummet i huset. Det såg ut som en repris på Barnaby Smythe-utredningen, förutom att där fotografiet av bankiren hade suttit fäst på väggen med ett häftstift satt det nu ett av Jonas Carstairs. Ännu en gång hade Duguid lyckats skrämma, övertala och beordra största delen av den tjänstgörande personalen i huset att delta i hans utredning, och återigen verkade hans taktik för att lösa fallet vara att förhöra alla om och om igen tills det dök upp någon ledtråd. Duguid själv stod bara några steg bort med händerna på höfterna och inspekterade det allmänna jäktet, som om aktivitet i sig var ett tecken på att allt flöt som det skulle. Det var fullt möjligt att han verkligen trodde det. Han skulle ha passat utmärkt som statlig tjänsteman.

48 kommentarer:

  1. Denna är jag lite sugen på att läsa faktiskt. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, om man inte är känslig :)

      Radera
  2. Låter som en bok som inte var skriven med mig i tankarna ;) Tack för att du valde en smakbit utan mord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visste hur svårt det är att hitta ett stycke utan blod och mord ;)

      Radera
  3. Spännande, men tror inte det är något för mig ;) Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte heller du skulle gilla den :)

      Radera
  4. Med tanke på att du beskriver den som "otroligt rå" är det nog ingen bok för mig, tycks ha blivit känsligare mot sådant med åren. Så tack för att just denna smakbit valdes! ;-) Önskar dig en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ansenlig mängd mordoffer och ganska så detaljerat beskrivet. Jag hade tur att jag var precis där jag var i läsningen :)

      Radera
  5. Spennende smakebit, og jeg likte omslaget på boken veldig godt :)

    SvaraRadera
  6. Den var ju lite humoristisk smakbiten. Men väldigt rå... hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket blod och mycket detaljer så jag skulle nog kalla den rå, men det beror nog på vad man jämför med :)

      Radera
  7. Jag har läst den och tänker läsa del 2 också när den kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite därför jag läste denna nu, tvåan kommer ju snart :)

      Radera
  8. Har den ståendes i hyllan och vill läsa den men inte just nu. Ska bli kul att se vad du tycker sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer att få ett bra betyg :)

      Radera
  9. Ny bok och ny författare för mig. Blev lite nyfiken när jag såg att den utspelar sig i Skottland, då jag gillar Skottland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mycket miljöer i Edinburgh, hade varit kul att läsa boken på plats. Eller inte... med tanke på innehållet :)

      Radera
  10. Smakbiten var rolig, men i övrigt lät det inte som nån bok för mig. Men kul att få en smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har lite typisk brittisk humor mellan morden :)

      Radera
  11. tack för smakbiten! tror inte att det är en bok jag väljer att läsa. det kan vara bra att veta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det som är så bra med de här smakbitarna, man kan få en liten hint :)

      Radera
  12. Kul smakbit. Gissar att det här är en bok svärmor har så den blir kanske läst under nästa besök hos henne. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din svärmor verkar ha bra boksmak :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Denna ligger och väntar på mig :)

    SvaraRadera
  14. Den här låter som något för mig. :) Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle nog kunna vara en bok för dig ja :)

      Radera
  15. Jeg liker rå krimbøker som også har humor. Fint omslag!
    Og Edinburgh er en fin by! (har du lest krimserien Case Histories av Kate Atkinson fra Edinburgh? - anbefales!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med råa böcker med humor, jag gillar också dem :) Jag har inte läst något alls av Kate Atkinson, men jag känner igen namnet. Ska kolla upp!

      Radera
  16. Tack för smakbiten! Den här har jag lyssnat på. Jag gillade den trots att det blev lite magstarkt emellanåt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nivån sattes ju ganska snabbt där i början, sedan blev det liksom inte värre :)

      Radera
  17. Tror jag hoppar den här, alltför målande beskrivningar är inte alltid bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vissa bilder vill man inte ha i huvudet :)

      Radera
  18. Verkar spännande. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  19. Jag tyckte den var riktigt spännande, men blev lite besviken på slutet. Ska bli spännande att läsa vad du tyckte senare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl säga som så att själva lösningen drog ner betyget.

      Radera
  20. Jag älskar såna här böcker så den här tror jag skulle passa mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det känns bra att läsa något brittiskt som inte är småputtrigt, men ändå med den speciella humorn :)

      Radera
  21. Åh, skottland:). Kanske ska ta och läsa den. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär känna nästan hela Edinburgh :)

      Radera
  22. Den här boken skall jag försöka hinna läsa under månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt snabbläst. Och bra :)

      Radera