söndag 10 maj 2015

En smakebit på søndag: Flaskpost från P

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har börjat läsa Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen, tredje delen om Avdelning Q. Det är riktigt bra böcker det.

Smakebiten kommer från sida 83.
     "Jag har installerat mig nu. Vill du se?" frågade Yrsa med en röst som var ruskigt lik Roses.
     Om han ville se att hon installerat sig? Det fanns knappast något han ville mindre gärna.
     Han lät flugan vara och vände sig mot henne. "Du vill gärna ha något att sätta tänderna i, säger du. Bra. Det är i och för sig därför du är här. Du kan börja med att ringa till Bolagsverket och rekvirera de fem senaste årsredovisningarna för företagen K. Frandsen Engros, Public Consult och JPP Belag A/S, och ta en titt på deras krediter och kortfristiga lån. Uppfattat?" Han skrev ner de tre företagsnamnen på en lapp.
     Hon såg på honom som om han sagt något stötande. "Ja, fast jag slipper helst", sa hon.
     Det här bådade inte gott.
     "Varför, om jag får fråga?"
     "För att det är lättare att bara tanka ner dem från nätet. Varför ska jag hänga i luren i tjugo minuter, när det dessutom är dags för de flesta att gå hem?

44 kommentarer:

  1. Jag tycker böckerna är grymt bra, ska snart börja på del 6.
    Ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  2. En serie jag inte hört talas om : men smakbiten lockar!

    SvaraRadera
  3. Gillar också serien, och hoppas.på att få läsaden nya boken snart. Ha en fin ssöndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satsar på att läsa ikapp så kan jag ta den nya sedan :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten!
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
  5. Takk for påminnelsen. Jeg har 5 bøker om avd. Q i hylla, men bare lest den første

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hade jag det också för bara någon månad sedan :)

      Radera
  6. Känner inte alls till serien. Kul smakbit. Yrsa verkar ha skinn på näsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den borde du ge en chans. Yrsa har nog skinn på näsan så det räcker och blir över :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Vet inte så mycket om den serien, men nu vet jag åtminstone att den skall vara riktigt bra. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, böckerna är både spännande och roliga :)

      Radera
  8. Jag måste verkligen ta tag i och läsa fortsättningarna. Jag tyckte ju att den första delen var jättebra! :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med serien om Avdelning Q i min Finish That Series Challenge i år :)

      Radera
  9. Har inte läst något av Adler-Olsen ännu, men har en av hans böcker väntandes i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Har läst två i serien, och det här är en. Tänker hela tiden att jag borde läsa fler!

    SvaraRadera
  11. en författare jag försummat, känner jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, men då får du rätta till det :)

      Radera
  12. Detta är en författare som jag vill testa att läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Den här är bra! :) Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft så dåligt med lästid i helgen så jag har inte lyckats komma in i den än, något jag hoppas kunna åtgärda snart :)

      Radera
  14. Dette er en av forfatterne jeg håper å få lest noe av i år. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver väldigt speciellt om speciella människor :)

      Radera
  15. Väldigt bra böcker, en av mina favoritserier Längtar efter att lyssna på den sjätte boken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes lite som att det var dags att ta tag i den här serien nu :)

      Radera
  16. Ska jag nån gång läsa deckare blir det denna. Har faktiskt suktat lite efter just den här ( är det inte den där två pojkar är inlåsta i början, eller blandar jag ihop? ) då svärmor hade den, men jag hann bara läsa några sidor. Så nästa besök kanske. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är två pojkar som är inlåsta i början. Det är väldigt lättsamma deckare, men de två första delarna var ganska grymma och råa, i denna har jag inte kommit så långt än :)

      Radera
  17. Tack för smakbiten :-) Tror inte de är något för mig, men jag ska aldrig säga aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns ju andra deckare du kan läsa :)

      Radera
  18. Jussi Adler Olsen är en av mina favoriter. Ny bok kommer visst i sommar. Den senaste, Marcoeffekten, var så spännande att jag mådde illa när jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, så spännande? Jag kommer till Marcoeffekten senare i år, det ser jag fram emot :)

      Radera
  19. Jag har läst första boken i serien och planerar att läsa flera!

    SvaraRadera
  20. En författare jag inte har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många författare. Och böcker.

      Radera
  21. Har fått för mig att de här är för otäcka för mig, men jag blir mer och mer nyfiken. Verkar som att "alla" som läser dem tycker om dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första delarna var ganska grymma, men för otäcka? Det är ju så olika det där, du får prova :)

      Radera