tisdag 12 maj 2015

Tio författare jag verkligen vill träffa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Authors I REALLY Want To Meet.

Jag tyckte det här temat kändes bekant, som om jag hade svarat på det många gånger förut. Men det verkar jag faktiskt inte ha gjort. Däremot tyckte jag det var så svårt att jag funderade på att hoppa över den här veckan. Förmodligen har jag glömt hur många som helst, men detta är tio författare som jag verkligen vill träffa. Och jag har inte alls brytt mig om att ta hänsyn till om de lever eller är döda.

1. Stephen King, naturligtvis. Denne man som skänkt mig så många timmar av underhållning är ju ett måste.
2. Jules Verne hade varit så otroligt intressant att möta.
3. Agatha Christie är ju min inkörsport till deckare och kanske var hon min allra första riktiga favoritförfattare.
4. Fredrik Backman. Efter att ha läst två av hans böcker och många av hans blogginlägg så undrar jag ju vad som döljer sig i det huvudet.
5. Kristina Ohlsson är en av Sveriges bästa deckarförfattare. Det var hon redan innan hon skrev Lotus blues, men efter den är hon ännu bättre.
6. Åsa Larsson är också en av Sveriges bästa deckarförfattare. Jag har aldrig varit i Norrland, men det känns så när jag läser hennes böcker.
7. J.K. Rowling. Vilken fantasi den kvinnan har!
8. J.R.R. Tolkien. Jag skulle vilja ta ett snack med denna fantasyns fader och kanske ge honom lite skällning för att all(?) fantasy måste innehålla långa vandringar.
9. Boel Bermann har visserligen bara skrivit en roman som jag läst, men vilken historia det var.
10. Isaac Asimov, världens bäste science fiction-författare?

16 kommentarer:

  1. Agatha Christie skulle jag också vilja träffa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit väldigt intressant :)

      Radera
  2. Larsson, Ohlsson och Christie skulle jag också vilja träffa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket jag skulle vilja veta :)

      Radera
  3. Rowling vill jag också träffa :-) Risken är att jag skulle bli stum och göra bort mig genom att börja stortjuta, men det finns mycket jag skulle vilja prata med henne om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här listan är ju givetvis under förutsättning att man inte blir starstruck :)

      Radera
  4. Agatha Christie skulle jag nog också kunna tänka mg att träffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle ha varit väldigt intressant.

      Radera
  5. Vi har samma ingångsport. AC "Tio små negerpojkar" golvade mig. Sedan var jag fast i en vuxengenre. Vad tycker du om Adler-Olsen? Idag ska jag hämta den senaste som jag sett fram emot att läsa länge. Bosse Boktokig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger ju lite efter med Adler-Olsen, men jag gillar verkligen de böckerna. Lite humor bland alla lik är aldrig fel :)

      Radera
  6. King glömde jag bort idag! Men tror precis som du att denna lista funnits med på något sätt tidigare. Men att glömma King? Kanske är han för självklar, han har en osynlig absolut första plats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller sådana här listor så är King alltid först :)

      Radera
  7. Agatha Christie hade ju verkligen varit häftigt!
    Både Åsa Larsson och Kristina Ohlsson så var de bägge väldigt intressanta att lyssna på och träffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agatha Christie har ju på något sätt satt standarden för alla framtida deckare :)

      Radera
  8. Backman vill jag också träffa. Kom inte att tänka på King när jag skrev min lista, men skulle gärna träffa honom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom inte att tänka på King... hmmm ;) Backmane hade varit väldigt intressant att prata med en stund.

      Radera