söndag 24 maj 2015

En smakebit på søndag: Fyra minuter

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår kunde jag bara inte sluta läsa i den bok jag höll på med, De ensamma av Håkan Nesser, så jag råkade visst läsa ut den :) så i dag kommer min smakebit från Fyra minuter av Johan Ring. Johan Ring sägs vara Sveriges svar på Stephen King, får väl se om jag håller med sedan. Redan nu kan jag säga att jag känner igen vissa knep.

Så här börjar den.
Det stora flygplanet gled framåt genom den tysta himlen, på en höjd av fyrtiosjutusen fot. De gråa molnen bredde ut sig under planets buk som ett främmande landskap, och den nedgående solen blänkte i den vita metallkroppen.
     Flight SA1138 hade lämnat Salzburg på utsatt tid, och skulle landa på Stockholm Arlanda klockan 01.20. Etthundrafemtio personer hade bordat den stora Boeing 737:an. Nästan tre ton bagage hade lastats ombord. Väderförhållandena var utmärkta vid starten men förväntades vara något sämre i Stockholm. När skylten Säkerhetsbälte på släckts strax efter start hade passagerarna rört på sig, några hade gått på toaletten, andra hade serverats drinkar eller kaffe av leende flygvärdinnor.
     Det fanns ingenting anmärkningsvärt med flight SA1138. Allting gick på rutin, och allting gick som det skulle.
     Dess undergång låg knappt två timmar bort.

46 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att se vad du tycker om den här. Själv är jag lite sugen på den :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att läsa den utan att tänka på Sveriges svar på Stephen King... :o

      Radera
  2. Ja men det låter onekligen spännande, kanske en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, spännande och lite groteskt ibland :)

      Radera
  3. Det är tokigt det där med bra böcker- de har en benägenhet att ta slut alldeles för fort ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. En smakbit som nästan framkallar flygrädsla... :-/
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men fokus ligger tack och lov inte på flygplanet :)

      Radera
  5. Hu och fy, den ska man inte läsa om man har det minsta anlag för flygskräck då. Bra början!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur jag lyckas med detta, men i stort sett varenda gång jag ska ut och flyga så läser jag en bok om en flygkrasch. Nu är det tack och lov inte flygkraschen som är grejen i den här boken :)

      Radera
  6. Denna bok låter väldigt spännande! Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den börjar onekligen väldigt bra :)

      Radera
  7. Aiaiai, dette hørtes grøssende spennende ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar det där knepet med att gå händelserna i förväg. Effektfullt :)

      Radera
  8. Låter spännande! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Men det gjorde väl inget att De ensamma tog slut, börja på ny bok är ju alltid kul ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gjorde väl inget att boken tog slut, men jag hade räknat med att njuta av den i ett par dagar till, men det var omöjligt att lägga bort den :)

      Radera
  10. Gillar det där när man vet att katastrofen är oundviklig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det ett härligt knep :)

      Radera
  11. Spennende. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbit ur en bok jag gillade - genomskådades knepen? Kanske... Var själv inte så värst förtjust i Nessers bok, har skrivit bättre (enligt mig). ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte De ensamma var den bästa boken, hittills, i serien om Barbarotti :)

      Radera
  13. Huvaligen, otäckt men spännande. Blir intressant att höra vad du tyckte om denna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ganska tunn så det borde inte ta så lång tid :)

      Radera
  14. Spennende. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar nästan att jag inte hade sett det där med Sveriges svar på Stephen King. Förväntningarna blir ju orimliga :)

      Radera
  15. Den här boken är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Jag kan faktiskt överse med mycket men det finns vissa saker som gör att jag nog skulle ha svårt att ta den här boken på allvar, t ex att kalla Colaburken för "den stora" Boeing 737:an...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt är ju relativt, det beror ju på vad man jämför med :)

      Radera
  17. Tack för smakebiten! Är flygrädd så jag kanske avstår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog egentligen inte själva flygkraschen som är temat i den här boken, i alla fall inte än så länge :)

      Radera
  18. så spännande! visste inte att vi hade en svensk motsvarighet till S King! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det visste inte jag heller och jag är väl kanske inte helt säker på att jämförelsen stämmer :)

      Radera
  19. Låter inte som nåt för mig, men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  20. Nu blev jag nyfiken och skrev upp den på listan. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan aldrig läsa för mycket skräck :)

      Radera
  21. sv: Va? Man kan ju inte strunta i att sända de två sista Stalker avsnitten, dåligt av kanal 5 och jag fattar inte heller hur serien kunde bli nerlagd den är ju verkligen jätte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har nog tänkt sända dem, men först till hösten. Tycker det var ett väldigt märkligt val.

      Radera