onsdag 22 januari 2014

Omslagsonsdag #28 ögon

Det här med bokomslag är ju lite speciellt. Om man inte är som jag och knappt ser vad de föreställer, utan mest reagerar på färg och form. Därför är det extra roligt med Bokpotatens omslagsonsdag, som går ut på att hitta omslag efter ett visst tema. Riktigt kul! Man får välja vilka omslag man vill, men jag har valt att bara ta med sådana jag har eller har haft i min hylla.

Den här veckan är temat ögon.

Jag visste att jag hade omslag med ögon på, men jag hade ingen aning om hur många de faktiskt var. Jag har försökt välja omslag där ögonen verkligen är i fokus.

Det är omöjligt för mig att välja en favorit av de här, de ger mig mer eller mindre kalla kårar allihop. Men Varsel... där snackar vi ren skräck...

28 kommentarer:

  1. Usch bara en massa läskiga ögon ;)

    SvaraRadera
  2. Fy vad otäcka! Hade inte vågat ha dessa i min bokhylla, än mindre läsa dem tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag bara måste prova omslagsonsdag någon gång. Hur långt i förväg får man temat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt ganska kul och intressant att titta på sina omslag :) Ofta får man temat på söndagen innan.

      Radera
  4. Just ja, det där omslagsvarianten av Röda Draken har ju jag med i min bokhylla. Tycker den är riktigt obehaglig.

    Innan jag somnar fick vara med bland mina också, men det engelska omslaget ser lite annorlunda ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den lite otäck :) Jag har nog faktiskt inte läst den, men sett den har jag :)

      Radera
  5. Nattens ögon är lite lika de som är på omslaget till Blandat blod, som jag har med bland mina omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nattens ögon var den allra första Koontz jag läste :)

      Radera
  6. Tänk så många ögon det fanns på Stephen King-böcker. Gillar han ögon, tro? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är för att ögon kan vara riktigt läskiga :)

      Radera
  7. Huuu, vad många otäckingar du hade!

    SvaraRadera
  8. Har också det omslaget till Varsel, älskar boken så den får nog bli min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vansinnigt bra bok och nu ska väl snart Doktor Sömn vara på väg hem till mig också :)

      Radera
  9. Läskiga omslag! Jag tror jag gillar omslaget till Innan jag somnar bäst. Det är väldigt starkt på ett sätt. :)

    SvaraRadera
  10. Det omslaget till Carrie är himla häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NU var det ju en väldig massa år sedan jag läste Carrie (30 kanske) och varje gång jag tittar på omslaget så undrar jag lite vad det har med innehållet att göra ;)

      Radera
  11. Huu! Innan jag somnar tycker jag ser minst läskigt ut så den gillar jag bäst;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget kanske är minst läskigt, men innehållet är otäckt :)

      Radera
  12. Många skrämmande ögon här. Skall jag välja en favorit så blir det nog Innan jag somnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar läskiga böcker och bokomslag :)

      Radera
  13. Röda draken och Nattens ögon verkar lagom 80-talsaktiga tycker jag så jag väljer dem :-)

    SvaraRadera