fredag 3 januari 2014

Kaosutmaningen 2.0

En av de roliga utmaningar som florerade förra året var Kaosutmaningen, som är precis vad den låter som. Ingen logik och inget synligt tema. Tack Pocketlover för att du uppdaterat den till 2.0.

Det hela går ut på att medverkande i Kaosutmaning 2.0 ska läsa 20 av 40 böcker enligt en förbestämd lista. Startdatum är 1 januari 2014 och utmaningen håller på till 31 december 2014. Böckerna du läser får endast förekomma en gång på listan. Här är det du ska fokusera på om du vill vara med:
  1. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.
    De redan döda av Robert Karjel
  2. Läs en bok med en månad i titeln.
    22/11 1963 av Stephen King
  3. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
  4. Läs en bok med frukt i titeln.
  5. Läs en bok vars omslag är mestadels grönt.
    Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård
  6. Läs en bok med ett tvillingpar på omslaget.
  7. Läs en fristående bok.
    Främlingen i huset av Sarah Waters
  8. Läs en bok skriven av ett författarpar.
    Återvändaren av Dan Buthler & Dag Öhrlund
  9. Läs en bok med en fyr på omslaget.
  10. Läs en bok som har över 500 sidor.
    Hjärtats mörka flod av Dean Koontz
  11. Läs en bok som kommer på film under 2014 eller 2015.
    Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen
  12. Läs en bok av en debutförfattare.
    Kyss mig först av Lottie Moggach
  13. Läs en bok först publicerad före år 1900.
  14. Läs en bok skriven/publicerad under pseudonym.
    Eldvittnet av Lars Kepler
  15. Läs en bok vars omslag är mestadels gul.
    En fransk curry av Richard C. Morais
  16. Läs en bok av en asiatisk författare.
    Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh
  17. Läs en bok som handlar om att resa.
    Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij
  18. Läs en bok skriven av en Nobelpristagare.
  19. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
    Pojken i hiss 54 av Karin Alfredsson
  20. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
    Svarthuset av Peter May
  21. Läs sista boken i en trilogi/serie.
    Revolt av Suzanne Collins
  22. Läs en bok med ett eller flera personnamn i titeln.
    Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman
  23. Läs en bok med marint tema på omslaget.
    Svart himmel av Arnaldur Indriðason
  24. Läs en bok om krig.
    Plommonträdet av Ellen Marie Wiseman
  25. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
    Ghostman av Roger Hobbs
  26. Läs en bok med fler än två huvudpersoner.
    Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
  27. Läs en novellsamling.
    Nattsvart, stjärnlöst av Stephen King
  28. Läs en svensk bok med titel på annat språk.
    [geim] av Anders de la Motte
  29. Läs en bok du blivit tipsad om på en bokblogg.
    Himmelsdalen av Marie Hermanson
  30. Läs en lånad bok.
  31. Läs en bok med ett djur i titeln.
    Prinsessan av Burundi av Kjell Eriksson
  32. Läs en bok vars författare har bokstaven S i både för- och efternamn.
    Fatta eld av Suzanne Collins
  33. Läs en bok som inte utspelar sig i stadsmiljö.
    Labyrinten av Kate Mosse
  34. Läs en bok först publicerad år 2000.
    Jorden må rämna av Kjell Eriksson
  35. Läs en bok med en bok på omslaget.
  36. Läs första boken i en trilogi/serie.
    Hungerspelen av Suzanne Collins
  37. Läs ett seriealbum.
  38. Läs en bok på annat språk än svenska.
    UR av Stephen King
  39. Läs en August-vinnare.
  40. Läs en bok med mat på omslaget.

18 kommentarer:

  1. Hm, jag har fortfarande inte bestämt mig. Är lite tveksam då jag tror den kräver lite mer aktivt väljande än förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade igenom mina hyllvärmare, som jag ändå tänkt läsa i år, och lyckades, utan att titta speciellt noga, hitta 12-13 stycken som kvalificerar sig. Det känns som att jag borde kunna lyckas hitta de som saknas också :)

      Radera
  2. Det ska bli kul att ge sig på den här :) Jag har också 12-13 punkter som min läsplanering passar in på, så jag tror nog att det ska gå att ro i land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att jag ska klara 20, men det är ingen utmaning som jag prioriterar. Det får bli som det blir :)

      Radera
  3. Låter kul. Ska först kolla hur det gick i förra årets kaosutmaning innan jag vågar mig på en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar klurigare i år, men å andra sidan så har den ju fler punkter att välja bland och man ska bara ha 20 :)

      Radera
  4. Låter kul. Tror jag ger mig på den här jag med. Har en förkärlek till utmaningar/projekt som är dömda att misslyckas (av mig)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är ju mer en "rolig" utmaning :) Jag kommer nog inte att välja böcker för att pricka av listan utan jag får se vilka som passar in efter jag läst dem.

      Radera
  5. Den verkar liiite svårare än förra året (som jag missade att göra 2013) men jag ska ta mig ann den och kommer nog ro den i hamn när ja tittade igenom min bokhylla.
    Jag lånade din bild till boktolvan 2014 med en hänvisning att den var lånad av dig. Hoppas det var ok, hojta till annars så plockar jag bort den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite klurigare i år ja, men det blir nog kul :)

      Naturligtvis får du låna bilden!

      Radera
  6. Jag är med på den, jag tror att många av de böcker jag ändå tänkt läsa kommer att täcka in en hel del av de där punkterna, vi får se hur det går!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror inte jag kommer att behöva göra några medvetna val :)

      Radera
  7. Kul! Lite klurigare än förra året men tycks mig ändå vara görbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul med en utmaning som inte har så mycket med tema att göra :)

      Radera
  8. Den här utmaningen kommer jag att avstå, för jag tror att den bara skulle tvinga mig att läsa böcker som jag egentligen inte vill läsa... men det verkar vara riiiktigt många som hakat på, och det är ju roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker intala mig att jag inte kommer att aktivt välja böcker för att pricka av på den här listan. Det får helt enkelt bli de som passar :)

      Radera
  9. Hej Monika och god fortsättning :) Jag har haft lite paus från bloggvärden p.g.a. "livet" ;) Så tittar jag in här och hittar denna roliga, då måste jag ju bara hänga på. Jag klarade förra årets med ett nödrop i sista stund. Får redovisa när lugnet lagt sig lite här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en väldigt annorlunda utmaning, som inte har något tema. Förutom kaos då :)

      Radera