söndag 26 januari 2014

En smakebit på søndag: Nyckeln

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

De två första böckerna i Engelsforstrilogin, Cirkeln och Eld, har jag fullkomligt slukat och nu är det dags för den tredje och sista delen, Nyckeln. Det känns både spännande och sorgligt att det ska ta slut.

Smakebiten kommer från sida 68.
Max står alldeles bredvid henne nu. Fågelögonen stirrar på henne utan att blinka.
     Den här gången är jag starkare än du.
     Han faller ner på knä bredvid henne. Hans ansikte är bara några decimeter från hennes. Han stinker av desinfektionsmedel, förruttnelse och något värre.
     Jag tänker döda dig nu, Minoo.
     Och hon hör orden i sitt huvud, hör honom befalla hennes kropp att sluta andas. Musklerna runt hennes bröstkorg förlamas. Hon försöker dra ett andetag, men ingenting händer.

34 kommentarer:

  1. Det er så bra når vi kommer over bøker vi virkelig liker. Kos deg med den siste delen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland får man bara luta sig tillbaka och njuta :)

      Radera
  2. Disse vurderer jeg å høre på lydbok, men den første har ikke vært ledig når jeg har vært innom biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt bra så jag hoppas du snart får tag på den första delen.

      Radera
  3. Oh spännande spännande, jag tyckte att det var ett värdigt slut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, nu blev jag ju jättenyfiken ;)

      Radera
  4. Spännande. Jag får nog läsa de här någon gång i framtiden - rygg till rygg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att det hade varit bra att ha andra delen i gott minne just nu, minns inte riktigt allt.

      Radera
  5. Disse bøkene har jeg ikke fått begynt på ennå, men en vakker dag så blir de lest. Tusen takk for smakebiten og kos deg med resten av dagen :-)

    SvaraRadera
  6. Flott smakebit fra en bok jeg simpelthen elsket!! Jeg vil ha mer :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har den faktiskt inte alls drabbat mig som de två första delarna...

      Radera
  7. Jag har fortfarande bara läst del ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade du den inte eller har du bara paus?

      Radera
  8. Jag tror inte att jag ska läsa dessa böcker, men jag har förstått att de är hemskt populära =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med all rätt och jag gillar häxor :)

      Radera
  9. Jeg gleder meg til denne boken! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ändå ganska bra att kunna avsluta en serie :)

      Radera
  10. Kos deg med den siste-- Jeg leste den første, men det ble med det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har man bara inte lust att fortsätta.

      Radera
  11. Jag har bara läst Cirkeln ännu, men jag ser fram emot att ta itu med de två andra delarna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att, för min del, så hade Nyckeln vunnit på om jag hade kommit ihåg mer av Eld...

      Radera
  12. Lite avundsjuk att du har den kvar att läsa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hoppas att den snart ska fånga in mig som de andra två gjorde...

      Radera
  13. Dette er en trilogi jeg har hørt mye positivt om så jeg bør nok se å få lest dem snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att de är ganska tjocka så är de väldigt snabblästa, så det behöver inte ta så lång tid ;)

      Radera
  14. De to første var veldig bra, gleder meg til å lese den siste boka også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna har ännu inte levt upp till de två förstas nivå, men det kommer kanske.

      Radera
  15. Jag ska läsa ut den här så småningom. Den hamnade tillfälligt på is fast den var bra. Blir nog att lyssna på resten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är ju ganska tung att bära med sig så ljudbok kanske inte hade varit fel :)

      Radera
  16. Gillade den här, tyckte det blev en bra avslutning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insåg igår att den är på tok för tung för att ta med på bussen, så jag får bara läsa den hemma...

      Radera