söndag 12 januari 2014

En smakebit på søndag: Kvinnan i rummet

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har hört så mycket positivt om Jussi Adler-Olsens serie om Avedelning Q och nu har jag äntligen plockat fram första delen, Kvinnan i rummet, för att själv få lära känna Carl Mørck och Hafez el-Assad. Jag har kommit mycket längre, men min smakebit kommer från sida 68 och det är alldeles i början av de två herrarnas bekantskap. En bekantskap som jag verkligen ser fram emot att få följa.
"Och det där blir inte ett problem när vi ska ut och åka tillsammans va?" Han pekade på bönemattan.
     "Den kan rullas ihop."
     "Jaha. Hur vet du förresten åt vilket håll Mecka ligger?"
     Assad pekade på sitt eget huvud, som om han hade en inbyggd GPS innanför pannloben. "Och om man inte är riktigt säker, så har man alltid den här." Han lyfte upp en av tidskrifterna i bokhyllan och avslöjade en kompass.
     "Jaha." Carl tittade upp på metallrören som löpte utmed taket i alla riktningar. "Den kompassen funkar nog inte så bra här nere."
     Assad pekade mot sitt huvud igen.
     "Okej, du känner det alltså på dig. Det är med andra ord inte så noga?"
     "Allah är stor. Och bredaxlad."
     Carl sköt ut underläppen. Såklart att Allah var det. Dumt av honom att tro något annat.

56 kommentarer:

  1. Skikkelig forbrødring. Svensk dame leser dansk bok og poster på en norsk blogg. Sånn skal det være :) Jeg har lest alle bøkene til Jussi, og liker avdeling Q veldig godt. Ha en flott søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänkte jag inte ens på, men vi måste ju hålla ihop här uppe i Norden :) Det känns som en serie för mig.

      Radera
  2. Ska verkligen bli intressant att höra vad du tycker.
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jeg har lest bare to bøker av han, men kommer til å lese flere. Han er en flott krimforfatter. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästa tre böcker i hyllan redan :)

      Radera
  4. Har lest tre av bøkene hans og jeg liker de veldig godt! Tusen takk for smakebiten: ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Jag är lite sugen på att prova den här författaren. Får se om 2014 blir det året jag gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge kan jag rekommendera :)

      Radera
  6. Jag har läst två av böckerna och gillade jargongen. Kanske dags att läsa en till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar tonen i hela boken, humor är aldrig fel i en deckare :)

      Radera
  7. Blir roligt att läsa din recension senare. Jag har länge velat läsa om Avdelning Q och i år har jag Kvinnan i rummet på årets boktolva.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte också det var dags för Adler-Olsen nu så jag satte upp honom på min boktolva :)

      Radera
  8. Spennende, takk for smakebiten. Har en bok av Jussi Alder-Olsen stående i bokhylla, men har ikke fått lest den enda. Nå gleder jeg meg veldig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig, sarkastisk ton i hela boken :)

      Radera
  9. En författare som jag har kvar att utforska. Utdraget var riktigt trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots eländet i boken så är den just det, trevlig :)

      Radera
  10. Eg har lest dei tre første, og held nå på med den fjerde på lydbok. "Kvinnen i buret" er noko av det mest nervepirrande eg har lest av krim, og det var nesten så eg ikkje las meir av Adler-Olsen etterpå.

    Fine dag!

    SvaraRadera
  11. Jag har också hört mycket bra om den här författaren och tror att serien skulle passa mig ypperligt, ändå står bara första boken i bokhyllan utan att aldrig bli läst.. Någon dag hoppas jag att jag också ger den den chans som den förtjänar :)

    SvaraRadera
  12. Hei!
    Jeg er sånn cirka halvveis i den (foreløpig) siste boka om avdeling Q, Marco-effekten. Jeg likte nok den første, som du leser nå aller best, men de holder på spenninga de andre også!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju bra för jag har de tre nästa böckerna i hyllan redan :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten! De här måste jag läsa någon gång. :)

    SvaraRadera
  14. Jag älskar dom här böckerna, har lyssnat på alla (suverän uppläsning av Stefan Sauk) och jag hoppas att det kommer fler! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon lyssnar bara på böcker och jag köpte denna till honom, utan att jag hade läst den innan, och han gillade verkligen boken. Och Stefan Sauk är nog hans favorituppläsare :)

      Radera
  15. Det er en stund siden jeg leste denne boken, men i høst var jeg på kino i København og så filmen som er basert på boken. Både boken og filmen var kjempebra. De neste bøkene er også bra så du har mye å se frem til :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen kommer jag nog att se också :)

      Radera
  16. Gillade språket redan i denna korta smakbit. Ska vidarebefordra till maken, som jag vet läser den här genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon blev överförtjust och han har köpt andra delen som ljudbok nu också.

      Radera
  17. Har lest denne boken jeg også, men har planer å fortsette å lese om avdeling Q iløpet av dette året. Håper de andre bøkene er like gode! Kjempebra bok er dette ihvertfall, utrolig nervepirrende!:) Gleder meg til å se filmen som kommer nå snart på kino:) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur länge kan jag låta andra delen vara oläst :)

      Radera
  18. Denna blir jag genast sugen på! Tack för smakebiten :-)

    SvaraRadera
  19. Denne har jeg lest. Veldig spennende. Har tre bøker til av forfatteren stående på vent i bokhylla

    SvaraRadera
  20. Den här författarens böcker ser man lite här och där. Jag har inte läst någon ännu. Men fint att du börjar med del ett, jag har lite svårt för det där med att läsa i ordning!

    SvaraRadera
  21. Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  22. Denne serien virker veldig spennende! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ångrar jag mig lite att jag låtit den vänta så länge i hyllan :)

      Radera
  23. Jag har inte läst nåt av Jussi men tack vara det småroliga stycket kanske jag ska läsa den:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt smårolig mest hela tiden, mitt i eländet :)

      Radera
  24. Jeg har enda Jussis bøker i hylla mi. Håper å få leste dem i løpet av året.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har stått ett bra tag hos mig också :)

      Radera
  25. Jag har läst och gillat de böcker som hittills kommit ut på svenska, men inte hunnit recensera dem än...

    SvaraRadera
  26. Tack för tips! Detta påminner mig om att jag ännu inte tagit mig tid att läsa Jussi Adler-Olsen, fast så många rekommenderar det. Får se till att ta tag i detta. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar humoristiska mordgåtor så borde du gilla detta :)

      Radera
  27. Är lite sugen på denna författare med. Vad exakt är det för genre? Deckare eller?
    Kram Cissi som tackar för titten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är deckare. Av den bra sorten :)

      Radera
  28. Tyckte mycket om denna bok och vill verkligen läsa mer av denne författare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en väldig lust att läsa de andra tre som jag redan köpt...

      Radera