fredag 24 januari 2014

Bokbloggsjerka 24 – 27 januari

Efter två veckor med hela, normala veckor börjar jag komma in i vardagen (läs: ekorrhjulet) igen. Då är det skönt när det är fredag igen och självklart dags för Annikas bokbloggsjerka, startskottet för helgen.

Veckan uppgift är: Har du ett konto på Boktipset, Goodreads eller båda? Vilken av dem är bäst och varför?

Ah, en lätt fråga :)

Jag har konto på både Boktipset och Goodreads nu mer, eftersom jag tröttnade lite på Boktipset (som väldigt ofta är nere) och deras attityd (nej, vi kommer aldrig att fixa detta för det är för jobbigt/kostar för mycket). Dessutom kan man inte själv lägga till böcker där. Det som är bra är att de har betygsestimat och oftast stämmer de faktiskt.

På Goodreads kan man lägga till böcker själv, det gillar jag. Speciellt som det inte är alltid som den svenska upplagan av en bok finns med och jag vill ju gärna rätt upplaga :) Och så kan man få lite kul statistik och roliga widgets. Och ett API, som jag funderar lite på om jag kanske skulle använda till något roligt. Däremot har de inget betygsestimat.

40 kommentarer:

  1. Eftersom man (ganska självklart) ofta hittar de svenska upplagorna på Boktipset än Goodreads så tycker jag, som är lite latare, att den delen är bättre. För jag orkar inte lägga in rätt upplaga ;-) Finns en fördel om du läst boken först då ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så petig att jag alltid lägger in rätt upplaga, men de nyare svenska böckerna verkar faktiskt ofta finnas på Goodreads också nu :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det är egentligen ingen bra sida, den strular mest tycker jag.

      Radera
  3. Konton visst, aktiv nej men kanske blir ändring på det, det vet man ju aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver ju inte vara mer aktiv än man vill och har tid till :)

      Radera
  4. Ok, statistik är roligt. Men i övrigt är det för mycket jobb för för lite utdelning för min smak, jag har fullt upp att hinna med lilla bloggen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att man lätt kan se vad andra tyckt om en bok, allt tyckande finns ju liksom på boken. I stället för att hoppa runt på x antal bokbloggar och läsa där :)

      Radera
  5. Jag har konto på Goodreads, men jag har knappt varit inne där. Jag skulle iofs gilla det där med statistisk och sådant, men jag vet inte om jag känner för att registrera böcker på flera ställen. Vi får se hur det blir när vi har flyttat och jag har fått upp alla magasinerade böcker, om jag känner lust och ork att ta tag i det då. ;-)

    Jag gillar däremot deras nyhetsbrev! Många bra boktips och nyheter där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett projekt i taget, så tänker jag :)

      Radera
  6. Jag läser mycket på engelska och då passar ju Goodreads bra tycker jag! :)

    SvaraRadera
  7. Jag hade faktiskt inte hört talas om Boktipset innan jag började blogga, men av vad jag har sett tror jag att jag föredrar att fortsätta använda Goodreads. Kanske mest för att jag är snudd på beroende av sajten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktipset är inget jag rekommenderar så jag tycker du gör rätt i att använda Goodreads i stället ;)

      Radera
  8. Att man kunde lägga till böcker själv har inte jag fattat. En av anledningarna till att jag inte blivit förtjust i Goodreads är att jag inte hittat alla svenska böcker jag läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har lagt till mängder av böcker :)

      Radera
  9. Älskar Goodreads och kommer hålla mig till endast det :) Boktipset verkar lite väl krångligt faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktipset är väl egentligen enklare än Goodreads, men mycket sämre ;)

      Radera
  10. Ja boktipset fungerar fruktansvärt dålig emellanåt, då tröttnar man ju, så jag tror jag kommer gå över till goodreads. Då kan boktipset stå där med sin långa hals, vilken dålig service.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är otroligt less på Boktipset, men håller mig kvar där bara för betygsestimaten. Jag gillar ju dem :)

      Radera
  11. älskar goodreads men boktipset fastade jag aldrig för

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, på Goodreads kan man ju göra så mycket mer.

      Radera
  12. För mig räcker det bra med bloggen, är inte intresserad av att behöva uppdatera på fler ställen och tycker också att det tar för mycket tid att behöva uppdatera överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle egentligen vilja avsluta kontot på Boktipset, men jag är ju så svag för betygsestimaten :)

      Radera
  13. Där fick jag veta lite mer. Funderar vidare :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så. Jag funderade i säkert över ett år innan jag skaffade konto på Goodreads :)

      Radera
  14. Svar
    1. Ja, om man ska hänga på en boksajt så verkar det vara rätt ställe :)

      Radera
  15. Jag har för bara några veckor sedan öppnat ett konto hos Goodreads. Jag var lite irriterad till en början när jag sökte på Alice Munros För mycket lycka och bara fick upp den på engelska. Tyckte att den borde väl ändå finnas. Sen upptäckte jag att jag själv kan lägga till böcker och när jag hade knappat in ISBN ploppade den upp och fanns redan. Nu har jag lärt mig det, hittar jag inte boken på titel söker jag på ISBN. Tror verkligen att jag kommer att gilla Goodreads.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag söker oftast på ISBN, om jag har det, det känns mer träffsäkert :) Och jag tycker det är ganska lätt att lägga till böcker själv. Jag gillar Goodreads :)

      Radera
  16. Ja, har man vant sig vid Goodreads är det tveksamt att man kan nöja sig med boktipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goodreads känns lite mer seriöst :)

      Radera
  17. Det verkar vara många som använder Goodreads i olika omfattning. Jag har inte haft något behov hittills men man vet ju aldrig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju inte bestämma sig på studs :)

      Radera
  18. Goodreads verkar många använda:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många bokbloggare verkar använda det :)

      Radera
  19. Kul att du nämner att Goodreads har widgets man kan använda. Jag har fått veta mer om Goodreads olika funktioner här i jerkan, och även om jag sällan är inne på mitt konto blir jag nu mer nyfiken på allt fiffigt som verkar finnas där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle egentligen vilja använda alla fiffiga små widgets som de har, men det skulle nog bli för mycket :)

      Radera
  20. Som du säger, att det fungerar är oerhört viktigt. Lägga ned en massa tid p strul när man kan göra något vettigare av den. Oftast är stora etablerade portaler bäst. Det är därför jag ligger på WP, fungerar klockrent. Sen när dom här portalerna upptäcker att tillräckligt många tröttnat på dom, läggs dom ned och allt jobb man lagt ned försvinner.
    Sen att dom som skriver där bestämmer utbudet borde ju vara en självklarhet.

    SvaraRadera
  21. På Boktipset känns det mest som att användarna är till för sajten och inte tvärtom. Jag har lite svårt för det :)

    SvaraRadera